Chystá sa ďalšia „kompa“?

Firma PROCESS MANAGEMENT, s.r.o. sa za bývalej vlády zviditeľnila organizovaním tendra na extrémne predraženú kompu pre štátnu Vodohospodársku výstavbu. Vďaka tomuto biznisu, na ktorý pred voľbami upozornilo hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA), sa cena za ročnú prevádzku kompy na úseku medzi Vojkou a Kyselicou mohla predražiť z 1 milióna až na 5-miliónov eur. Tejto poradenskej spoločnosti sa neprestáva dariť ani za tejto vlády. Bez akejkoľvek súťaže sa dostala k zákazke za vyše 2 milióny eur od Národnej diaľničnej spoločnosti. Podľa Vestníka verejného obstarávania z 8.8.2016 má zabezpečiť „odborné, technické, projektové a ekonomické poradenstvo v otázkach súvisiacich so spoplatnením cestnej infraštruktúry“.

„Zdôvodnenie, prečo sa o túto zákazku nemohli uchádzať aj iní poradcovia, NDS úplne odflákla,“ tvrdí poslanec NR SR Gábor Grendel (OĽANO-NOVA). „Z dostupných informácií nie je vôbec jasné, ako prišli diaľničiari na sumu 2,2 milióna eur a či vôbec zisťovali, koľko firiem poskytuje poradenstvo v tejto oblasti.“ Na zákazku sa preto bude pýtať ministra dopravy na parlamentnom výbore pre regionálny rozvoj.

„Dôvody, prečo tento poradca nebol vybratý v transparentnej verejnej súťaži, vyznievajú úplne smiešne,“ upozorňuje poslankyňa Veronika Remišová. „Časová tieseň je už klasickou výhovorkou. Zdôvodnenie, že Process management sa podľa diaľničiarov podieľal na rokovaniach Slovenska s Európskou komisiou je neakceptovateľné, rokovania s EÚ sú výlučne v kompetencii daného rezortu. Takisto absurdne vyznieva zdôvodnenie, že je potrebné zabezpečiť kontinuitu. To znamená, že ak sa niekto raz dostane k lukratívnej zákazke, v rámci zachovania kontinuity bude v danej oblasti profitovať na večné veky?“ pýta sa Remišová.

Poslanci tvrdia, že vzhľadom na to, že Process management riadil verejné obstarávanie v prípade kauzy kompa a motal sa aj okolo zavádzania elektronického mýta, môžeme sa oprávnene obávať, akú povahu bude mať biznis, ktorý ministerstvo dopravy chystá.

Remišová sa nazdáva, že elektronické mýto bol biznis storočia. Písala o tom podrobne aj na svojich blogoch. „Keď si porovnáme efektivitu mýta v Nemecku a u nás, predraženie sa pohybuje okolo 500 miliónov eur. V Nemecku si prevádzkovateľ mýta ponechá 11% z celkovej sumy, ktorú ľudia zaplatia za používanie diaľnic, na Slovensku si v roku 2013 ponechala firmy Skytoll 75%. Za firmou Skytoll bolo schovaných mnoho schránkových firiem. Nepokladám za správne aby ľudia, ktorí sa zúčastňovali na projekte, ktorý dopadol tak ako dopadol, naďalej štátu radili, dokonca v tej istej oblasti.

Poslanci podávajú podnet na Úrad pre verejné obstarávanie a  oslovia aj ministra dopravy. Zároveň sa však obávajú, či ÚVO podnet vyšetrí, keďže jeho predsedníčka Zita Táborská dlhodobo spolupracovala práve s firmou Process management.

Mimochodom, Process management mal lukratívne zákazky aj v štátnych podnikoch, ktoré spadajú pod ministerstvo životného prostredia. Okrem verejného obstarávania v kauze kompa, mu štátny podnik Vodohospodárska výstavba zaplatil v roku 2015 spolu 408 975 eur.

Veronika Remišová upozornila, že práve zverejňuje na blogu analýzu, kde sa pýtali 91 verejných inštitúcii, či a ako využívajú poradcov na verejné obstarávanie. Rekordérom vo využívaní externých poradcov je práve ministerstvo dopravy a životného prostredia. Sumy za rovnakú službu sa zároveň výrazne odlišujú medzi jednotlivými inštitúciami.

Viac informácii tu:

http://veronikaremisova.blog.sme.sk/c/430630/ako-stat-nakupuje-expertov-na-nakupovanie.html

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program