Dátum: 15. augusta 2019 Autor: OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti

Už je to takmer isté. Plánovaná liberalizácia na trati Žilina – Rajec je v skutočnosti iba spôsob, ako na trati „zabetónovať“ súčasného dopravcu – Železničnú spoločnosť Slovensko na ďalších 10 rokov. Podľa tieňového ministra dopravy za hnutie OĽANO Jána Marosza „minister dopravy Árpád Érsek by mal skončiť s falošnou hrou na hľadanie súkromníka a súťaž prepracovať tak, aby skutočne vyhral ten najlepší dopravca, ktorý poskytne cestujúcim najkvalitnejšie služby.“

Združenie alternatívnych železničných dopravcov v Európe AllRail potvrdilo slová hnutia OĽANO spred týždňa, že v súťaži môže ísť o machináciu a tender už môže mať vopred víťaza. 

Ministerstvo dopravy síce tvrdí, že predbežné oznámenie o zámere vyhlásiť súťaž zverejnilo ešte pred rokom. Táto informácia však podľa Marosza neobsahuje pre dopravcov nič konkrétne. „Žiaden dopravca si dopredu nenakúpi vlaky a nezazmluvní personál kým nevie, či súťaž vôbec vyhral. Ak by chcel minister dopravy Árpád Érsek urobiť férovú súťaž, tak by najprv vybral víťaza súťaže a až potom by mu nechal niekoľko mesiacov na prípravu,“ vysvetľuje Marosz s tým, že napríklad v prípade trate do Komárna, po ktorej jazdí súkromník bola zmluva podpísaná v decembri 2010, pričom prevádzku spustil v marci 2012. Regiojet tak mal na nákup alebo prenájom vlakov a nábor personálu približne 15 mesiacov. Teraz chce ministerstvo vybrať víťaza tak, aby už od februára 2020 začal jazdiť. „Normálny čas férovej súťaže sú 2-3 roky,“ konštatuje Ján Marosz.

Hnutie OĽANO podporuje myšlienku liberalizácie dopravy. Chceme, aby na Slovensku pôsobili súkromní dopravcovia, ktorí môžu priniesť najmä lepšie služby pre cestujúcich. „Aj v našom programe SPOĽAHLIVÁ DOPRAVA ale hovoríme, že to nejde chaotickým rozdelením tratí do cudzích rúk na 10 rokov bez toho, aby mal štát jasno, v akom režime majú na nich jednotlivé spoje premávať. Štát by mal najprv urobiť Plán dopravnej obslužnosti. To znamená – určiť, kde a v akom intervale budú jazdiť vlaky a autobusy. Dopravu skoordinovať a integrovať tak, aby mali ľudia zabezpečené prípoje a potom na jednotlivé úseky vysúťažiť nových  prevádzkovateľov,“ zdôraznil Marosz.

Keďže Ministerstvo takto nepostupuje, domnievame sa, že môže porušovať aj zákon 514/2009 o doprave na dráhach. Ten hovorí, že uzavretiu zmluvy s novým dopravcom má predchádzať zostavenie Plánu dopravnej obslužnosti, ktorý ministerstvo nemá.