Trápenie cestujúcich pokračuje: pre nefunknčné vlaky sa vozia v autobusoch

Na popud ministra dopravy Árpáda Érseka, spustil štátny železničný dopravca od začiatku roka, pravidelné spoje na trase Zvolen – Šahy. V rovnakom čase však zaviedol náhradnú autobusovú dopravu na linke Zvolen – Banská Štiavnica. Dôvodom je nedostatok pojazdných vlakov. Železničná spoločnosť odmieta, že by funkčné vlaky presunula na novootvorenú linku. Výluku vysvetlila veľmi nezvyčajne – plánovanou údržbou vozidiel. Podľa tieňového ministra dopravy za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) Jána Marosza je však takéto vysvetlenie neakceptovateľné. „Ani štátny, ani žiadny iný dopravca, ktorý jazdí na základe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, nemôže odôvodniť nevypravenie ktoréhokoľvek spoja plánovanou údržbou. V zálohe musí mať náhradné vozidlá,“ vysvetľuje Marosz. Ak by predmetom údržby mala byť trať, bolo by to pochopiteľné. Nezjazdná trať je totiž skutočne silným argumentom pre zavedenie náhradnej autobusovej dopravy. Toto však nie je ten prípad.

Hovorca Železničnej spoločnosti informoval v priebehu týždňa všetky médiá, že výluka sa skončí v pondelok 7. januára. Napokon sa tak nestane. Národný dopravca totiž na svojom webe informuje, že výluka potrvá ďalší týždeň – až do 13. januára. Cestujúci tak budú naďalej znášať komplikácie, ktoré sú s výlukou spojené. Na mieste sú aj obavy, že ak sa v pondelok skončí sviatočné obdobie a dopravca bude musieť na trate nasadiť viac vlakov, výluky pribudnú aj v ďalších regiónoch, prípadne sa zvýši počet odrieknutých spojov. Už pred Vianocami sme upozorňovali na úsmevnú situáciu, keď ZSSK nahradila rýchlik zo Zvolena do Košíc súpravou lokálkového motoráčika s prívesným vozňom. Podľa národného dopravcu však cestujúci mohli byť radi, že sa vôbec vezú. Na trati medzi Zvolenom a Banskou Štiavnicou sme teraz svedkami pokračovania tohto tragicko-komického príbehu.

„Žiaľ, hlavným problémom národného železničného dopravcu, ktorý disponuje pomerne rozsiahlou flotilou vozidiel je, že tie sú pre zanedbanú údržbu nepojazdné. Náš dopravný tím na to upozorňuje už dlho,“ vymenoval príčiny problému Ján Marosz. „Napríklad ku 5.1.2019 bolo z 25 rušňov radu 757 odstavených až 17, napriek tomu, že nedávno boli modernizované v ŽOS Zvolen,“ doplnil Marosz.

Zarážajúca je aj komunikácia Ministerstva dopravy, ktoré je v tomto prípade nielen objednávateľom osobnej dopravy vo verejnom záujme, ale aj strážcom jej kvality. Ak bude Árpád Érsek akceptovať nepodarené výhovorky národného dopravcu, ktorého štát dotuje miliónmi eur, stáva sa spoluvinníkom systematického poklesu kvality železničnej osobnej dopravy! Opakovane žiadame ministra dopravy, aby vymenil neschopný manažment Železničnej spoločnosti Slovensko.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program