Bratislavský obchvat je bratislavský odpad. Béla Bugár a jeho ministri by mali odísť z politiky!

Arzén, barit a fenoly. Všetky tieto zdraviu škodlivé látky sa našli v pôde, ktorá sa používa pri výstavbe bratislavského obchvatu. Ministerstvo zľahčuje situáciu, že ku kontaminácii pôdy nedošlo.

Tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO Ján Marosz upozorňuje, že: „minister dopravy sa nás všetkých snaží upokojiť, že vlastne je všetko v poriadku, pretože v pôde síce je chémia, ale nie veľa. Ale to, že sa do násypov navozili kachličky, káble, igelit, plasty, korene stromov, či tuby od zubnej pasty je v poriadku. Podľa ministra dopravy je úplne v poriadku, že obchvat stojí na horde odpadkov, lebo pôda zatiaľ nebola kontaminovaná.“

Tento prípad je takmer identický s prípadom, ktorý pozná celá Česká republika. Diaľnica pri Ostrave bola postavená na kope rôzneho odpadu. Našiel sa tam stavebný odpad, či kusy stromov. Diaľnica sa po dokončení zvlnila, museli obmedziť rýchlosť a dodnes sa súdia, kto to opraví.

„Chceme toto na Slovensku? Postavili by si ľudia príjazdovú cestu alebo chodník tak, že tam nasypu nebezpečný odpad, zalejú asfaltom a ohrozia vlastné studne? My sa domnievame, že stavba s takto zhotovenými násypmi nie je skolaudovateľná. Podľa nás hrozí, že ak minister dopravy bude pokračovať v takto započatej stavbe, hrozí, budeme tu mať druhé Višňové, prípadne rovnakú zvlnenú diaľnicu, ako má Česko pri Ostrave,“ uviedol na dnešnej tlačovej konferencii J. Marosz.

Okrem toho je tu podľa neho aj druhý rozmer. Žitný ostrov je najdôležitejším zdrojom pitnej vody. Staviteľ si tu okrem nebezpečných násypov narobil asi desiatku zemníkov, z ktorých vyťažil štrk len preto, aby ušetril na jeho nákupe od oficiálnych dodávateľov. Zemníky sú tak hlboké, že sa v nich odkrýva spodná voda, čo pekne zdokumentovali aj novinári spolu s aktivistami z OZ Triblavina. „My sa naďalej obávame, že celá táto stavba môže ohroziť kvalitu spodnej vody, to zatiaľ nikto nevylúčil,“ zdôraznil J. Marosz.

Tieto štrkové jamy pri diaľnici nemali podľa Marosza vôbec existovať. Neboli v projekte a nemali povolenia, čiže staviteľ ich teraz rieši dodatočne. Vytvárajú ich tak, aby sa vyhli platným zákonom, napríklad – aby nemuseli robiť posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Minister dopravy sa oháňa stavebným dozorom a nazýva ho nezávislým, no v skutočnosti ho platí zhotoviteľ.

„Takto vyzerá riadenie rezortov v podaní strany Most-Híd. Je to totálne zlyhanie. Ničia podzemné vody, nestarajú sa a nekonajú. Minister dopravy už dávno mohol vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by reálne posúdil celú stavbu, či sa postupuje podľa povolení a zmlúv. Toto minister nikdy nespravil a my ho žiadame, aby tak okamžite urobil! Okrem toho môžu využiť analýzu terénu prostredníctvom skenovania dronmi,“ uzavrel tieňový  mminister dopravy za OĽANO J. Marosz.

Na jednej strane sa iný minister z Mostu-Híd László Sólymos tvárí, že za milióny z eurofondov odstraňuje staré environmentálne záťaže a na strane druhej si tu ministri Mostu zakrývajú oči pred vytváraním ďalších záťaží. Podľa predsedu hnutia OĽANO Igora Matoviča, dovolili práve Bugárovi ľudia, aby sa pod obchvat Bratislavy navozil odpad zo skládok.

„To je výsledok práce odborníkov zo strany Most-Híd, ktorí dovolili toto zlyhanie. Chvíľu potrvá, kým sa arzén dostane do spodnej vody, ale túto vodu budú piť naše deti a voliči tejto strany! Jediné riešenie je zistiť, kde všade ten odpad je, rozobrať časti obchvatu a začať odznova. Teraz je čas to zastaviť! Alebo počkáme, kým bude cesta hotová a potom budeme voziť na Žitný ostrov nezávadnú vodu v cisternách?“ uviedol Matovič s tým, že Béla Bugár a jeho ministri by mali buď okamžite konať, alebo navždy odísť z politiky!

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program