Hrozí, že práce na tuneli Višňové sa zastavia

Kolóny pod Strečnom budú vodičov trápiť ešte niekoľko rokov. Tunel Višňové, ktorý by odľahčil tento úsek denne o tisícky áut tak skoro nedostavajú. Uviedli to poslanci za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), podľa ktorých má byť dôvodom plánovaný odchod hlavného člena konzorcia zo stavby Salini Impregilo.

Informáciu o odchode talianskej spoločnosti má OĽANO potvrdenú z viacerých zdrojov, vrátane vysokopostaveného člena manažmentu konzorcia. „Potvrdzuje to aj fakt, že v tuneli sa začalo s prepúšťaním robotníkov,“ uviedol tieňový minister dopravy Ján Marosz, podľa ktorého bolo doteraz vyhodených už viac ako 70 ľudí, ďalším rozväzujú zmluvy v týchto dňoch a postupne má prísť o prácu viac ako 160 ľudí. „Nakoľko je to asi štvrtina zamestnancov, ktorí v tuneli pracujú hrozí, že práce na výstavbe sa buď výrazne utlmia alebo úplne zastavia. Zároveň, ak by zhotoviteľ zo stavby odišiel, dokončenie celej stavby by sa posunulo minimálne o ďalšie tri roky. Tunel Višňové by tak nedokončili skôr, ako v roku 2024,“ upozornil Marosz.

OĽANO pri problematickej výstavbe tunela Višňové zaráža prístup ministra dopravy Árpáda Érseka, ktorý ani v septembri podľa vlastných slov nevedel, ako bude stavba napredovať. „Doteraz sme nevideli žiaden harmonogram, minister nevie kedy sa tunel dokončí, čas beží a my vidíme, že zhotoviteľ prepúšťa robotníkov a balí kufre. Očakávame, že minister sa už prestane konečne vyhovárať na zhotoviteľov a v krátkom čase predstaví jasný krízový plán ako chce situáciu s najdôležitejším diaľničným úsekom riešiť. Zároveň sme sa rozhodli urobiť v tuneli poslanecký prieskum, pretože ľudia sa musia dozvedieť pravdu, ako bude stavba pokračovať,“ vyjadril sa Ján Marosz.

Popod Strečno prejde denne približne 30-tisíc áut, čo spôsobuje časté zápchy. Podľa poslankyne Žilinského samosprávneho kraja a NR SR za OĽANO Anny Verešovej sa však Érsek venuje menej dôležitým projektom. „Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová aktívne tlačí na ministra dopravy aj na diaľničiarov, zodpovednosť je však aj v tejto chvíli na ich pleciach,“ uviedla Verešová a pokračovala: „Má to aj sociálny rozmer. Jednoducho nechceme, aby krátko pred Vianocami skončili bez práce ľudia, ktorí sa v tuneli nadreli a teraz ostanú bez peňazí.“

Výstavbu tunela od začiatku sprevádzajú problémy. Za ministrovania Jána Počiatka zo Smeru ešte ani nezačali raziť a už bolo jasné, že dokončenie bude meškať minimálne rok. Súčasný minister dopravy vedel už pri svojom nástupe, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo. Stavba bola zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra Érseka do funkcie. „Zhotoviteľ podľa našich informácií nemá na dokončenie stavby peniaze. Aj preto urguje štát, aby mu preplatil faktúry za desiatky miliónov eur, ktoré sú nad rámec vysúťaženej ceny,“ vyjadril sa Ján Marosz, ktorý chce vidieť jasný krízový plán výstavby, aby ľudia mohli tunel využívať čím skôr.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program