E. Heger: Vládny návrh zákona môže zo Slovenska urobiť jedno veľké vrakovisko starých áut s vysokým výkonom

Dnes vláda prerokovala a posunula do Národnej rady SR zákon o registračných poplatkoch áut. Na prvý pohľad je tento návrh dobrý – vychádza v ústrety ľuďom s nižším príjmom, ktorí si zväčša kupujú autá s nižším výkonom, a zvyšuje poplatky solventnejším ľuďom, ktorí si môžu dovoliť autá s vyšším výkonom (zväčša luxusné autá). Poslanec za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA) Eduard Heger však upozorňuje aj na negatíva, ktoré by zákon po schválení priniesol.

„Stotožňujem sa s takouto filozofiou solidarity, v návrhu však vidíme aj trhlinu, na ktorú ministerstvo financií nekládlo dostatočný dôraz – koeficient násobenia v závislosti od veku vozidla. Tú trhlinu vidíme hlavne pre autá dovezené zo zahraničia. Tak ako je návrh formulovaný, spôsobí úsporu hlavne pri dovoze starých áut s veľkým výkonom. Toto sú autá, ktoré sú same o sebe ťažko predajné, obzvlášť ak sú staré a preto ich cena s vekom výrazne klesá. Hoci nové autá tohto typu stoja veľké peniaze, po viac ako 8-9-tich rokoch ich cena je len zlomok z ceny nového vozidla. A práve táto zlomková cena je veľkým pokušením si takéto auto kúpiť ako dať prednosť menej luxusnému, novému autu s nízším výkonom,“ tvrdí E. Heger.

Podľa neho sú práve nové autá na ceste omnoho spoľahlivejšie, bezpečnejšie a v konečnom dôsledku i s nižšími emisiami. „Navrhované znenie zákona však spôsobí, že zo Slovenska, lídra vo výrobe automobilov, sa ľahko môže stať vrakovisko starých áut s vysokým výkonom. A tým sa naplní známe príslovie: “obuvníkove deti chodia bosé”. Bol by to smutný osud našej krajiny.“

Pre porovnanie uveďme príklady, najskôr sa pozrime na nové autá. Pri aute s výkonom do 92 kW nastane úspora pri prvej registácií 107€, čo je výrazný pokles. Pri aute s výkonom do 110 kW – sedemmieste benzínove auto – je tá úspora oproti súčasnému stavu dokonca 137€. Naopak – kupujúci luxusného auta s výkonom 250 kW, si priplatí 253€. „Lenže pokiaľ začnú ľudia kupovať staršie autá, situácia sa výrazne zmení: Napríklad ak si kupujúci dovezie zo zahraničia 10-ročné auto, napr. BMW 545i s najazdeným počtom 240.000 km a s výkonom 245 kW, takéto vozidlo stojí v Nemecku 5.000€. A pri dovoze okrem štandardných poplatkov za dovoz zaplatí 378€ oproti pôvodnému poplatku 2 467€! Takže kým pôvodný poplatok vyslovene odrázal od dovozu starého auta s vysokým výkonom, nový na to priam navádza. A toto je pokušenie, ktorému mnohí na Slovensku podľahnú,“ poznamenal Eduard Heger.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program