OĽANO vyzýva ministra dopravy Érseka, aby si splnil svoju povinnosť
Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) opakovane pred začiatkom schôdzí NR SR žiada zaviazať parlament, aby minister dopravy zverejnil všetky zmluvy výkupov pozemkov pod D4 a R7.
OĽANO s pobúrením sleduje obštrukcie Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktoré tvrdošijne odmieta zverejniť zmluvy k výkupom pozemkov pod budúcimi diaľnicami a rýchlostnými cestami.
Hoci má minister dopravy Árpad Érsek k dispozícii už niekoľko relevantných právnych názorov, že zmluvy je možné zverejniť, vrátane stanoviska jeho straníckej kolegyne, ministerky spravodlivosti Lucie Žitňanskej, nie je schopný konať. Včera v Denníku N minister opätovne potvrdil, že to nie je on, kto riadi ministerstvo dopravy, a že je iba bábkou v rukách straníckych oligarchov strany Smer a Most-Híd. Znova alibisticky odmietol zverejniť zmluvy s tým, že si počká na vyjadrenie ministerstva spravodlivosti, resp. prokuratúry, hoci ministerka Žitňanská potvrdila svoje pôvodné stanovisko: „Opakujem, že aj podľa dnešného právneho stavu je Národná diaľničná spoločnosť povinná sprístupňovať zmluvy aj v tomto režime.“
Je škandalózne, že minister dopravy vytrvalo odmieta urobiť to, čo je základnou povinnosťou každého zodpovedného ministra, a síce zverejniť, kto stojí za aktivitou, ktorá je financovaná z verejných zdrojov, teda zo spoločných peňazí všetkých obyvateľov Slovenska.
Taktiež je zarážajúce, že minister nechce ukázať, kto stojí za jedným z najväčších biznisov v histórii Slovenska s pozemkami za peniaze daňových poplatníkov. Za pozemky pod budúci obchvat Bratislavy štát zaplatil približne 360 miliónov eur. Pozemky pod diaľnicami a rýchlostnými cestami pri Košiciach a Prešove stoja ďalších vyše 110 miliónov eur. V prepočte ide o vyše 14 miliárd slovenských korún.
Vyzývame preto ministra dopravy, aby vystúpil z tieňa oligarchov a urobil to, čo mu káže povinnosť a zodpovednosť voči občanom Slovenska, zrušil bezprecedentnú výnimku a zverejnil, od koho a za koľko odkúpila a odkupuje ním riadená Národná diaľničná spoločnosť ornú pôdu pod diaľnicami a rýchlostnými cestami za cenu stavebných pozemkov.