Stanovisko k pochybeniam ZSSK
Železničná spoločnosť Slovensko bránila riadnej medzinárodnej kontrole. Tvrdí to Európska komisia, ktorej úradníci urobili v roku 2016 u dopravcu inšpekciu. ZSSK mala zatajiť, kde sa nachádza jeden z notebookov jej zamestnancov a zároveň na ňom vymazali dáta. Komisia ako dôvod kontroly uviedla možný kartel dopravcov, ktorého cieľom by bolo vyradenie konkurenčných prevádzkovateľov z trhu.
„Iba pol roka po kontrole z Európskej komisie odišiel z hlavnej trate súkromný dopravca Regiojet. Bolo to po sérii politických rozhodnutí, ktoré urobil Robert Fico, Andrej Danko a manažment ZSSK. Napríklad zavedenie bezplatného cestovania, či obnovenie štátnych IC vlakov,“ pripomína Ján Marosz, tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO.
ZSSK vtedy tvrdila, že komisia sa zaujímala o postupy pri predaji koľajových vozidiel. Ak by to tak skutočne bolo, ZSSK mohla zneužiť svoje dominantné postavenie, ktoré zahŕňa napríklad neprimerané nákupné alebo predajné ceny alebo iné nerovné obchodné podmienky.
OĽANO minulý týždeň vyzvalo ministra dopravy Árpáda Érseka, aby po sérii zlyhaní odvolal politických nominantov vo vedení štátnych železničných spoločností ZSSK a ŽSR. „Ak sa podozrenia Európskej komisie potvrdia a ZSSK dostane pokutu, manažéri by ju mali zaplatiť a okamžite odstúpiť,“ uzavrel Ján Marosz.