Železnice musia zlepšiť hospodárenie

Namiesto 316 miliónov dostane správca železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky dotáciu 250 miliónov eur. Zatiaľ, čo sa železničiari po zverejnení štátneho rozpočtu pre rok 2019 vyhrážajú ešte horšou údržbou koľajníc, hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) ich vyzýva, aby prestali plytvať s verejnými peniazmi a okamžite zlepšili svoje hospodárenie.

Podľa dopravného experta hnutia OĽANO Jiřího Kubáčka si stačí porovnať ročné prevádzkové náklady na jeden kilometer stavebnej dĺžky koľajníc v Česku a na Slovensku. “Zatiaľ čo Správcovi železniční dopravní cesty každoročne stačilo v uplynulých rokoch necelých približne 60-tisíc eur, Železnice Slovenskej republiky potrebovali vždy okolo  65 – 70-tisíc, teda minimálne o 10% viac. Zaťaženie koľajníc v Českej republike je pritom vyššie ako u nás,” vyjadril sa Kubáček. 

“OĽANO nesúhlasí s masívnym zvyšovaním dotácií pre ŽSR. Ak by železnice prestali kupovať nepotrebné pozemky a obnovovať čakárne za nehorázne peniaze, mali by peňazí dosť,” pokračuje tieňový minister dopravy Ján MaroszJediným pochopiteľným vysvetlením pre zvyšovanie dotácie sú podľa neho vyššie náklady na mzdy pre zamestnancov z dôvodu vyšších príplatkov za nočnú prácu a prácu cez víkend. Tie však zďaleka nedosahujú 66 miliónov eur, o ktoré železnice žiadajú. “Železniciam by sme pridali peniaze na investície iba v prípade, ak by predložili jednoznačný a odôvodnený investičný plán, ktorý by bol pod dohľadom Ministerstva financií SR a samozrejme prerokovaný s Útvarom hodnoty za peniaze, a ktorého realizácia by bola pravidelne a detailne kontrolovaná. Inak by sme sa obávali o poctivé využitie každého eura.” tvrdí Marosz.

Hnutie OĽANO zároveň trvá na tom, že minister dopravy musí v štátnych železničných podnikoch urobiť poriadok a vymeniť vedenie firiem za dôveryhodné. OĽANO chce spoľahlivú dopravu na Slovensku.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program