Dátum: 7. januára 2020 Autor: Matěj Horník

V Bratislave protestujú autodopravcovia. Podporujeme ich v tejto aktivite, pretože na to majú nielen právo, ale aj dôvod. Je obdivuhodné, koľko trpezlivosti majú vodiči osobných áut, že ešte neprotestujú spolu s nimi. Veríme, že tak urobia všetci motoristi už čoskoro vo voľbách.

Vlády Smeru, namiesto stavania diaľníc, nechali peniaze z výberu mýta súkromnej firme a zvyšok „prejedla“ Národná diaľničná spoločnosť. Potvrdzujú to aj nedávne zistenia NKÚ: za 10 rokov prevádzky mýtneho systému sa zo zinkasovaného mýta postavilo nanajvýš 6 kilometrov novej diaľnice. „To je žalostne málo, keď si uvedomíme, že doteraz sa cez elektronické mýto vybralo okolo 1,6 miliardy eur. Polovica z toho pritom išla spoločnosti Sky Toll. Takto Robert Fico, Ľubomír Vážny a Ján Počiatek sprivatizovali slovenské diaľnice,“ uviedol tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO Ján Marosz.

Poplatky od vodičov nákladných vozidiel mali podľa cieľov v strategických dokumentoch ministerstva dopravy prioritne slúžiť najmä na opravu a údržbu diaľníc a výstavbu nových úsekov. „To sa nedeje a väčšinu peňazí zhltne jeho prevádzka, za ktorú platíme niekoľkonásobne viac, ako okolité štáty. Hnutie OĽANO preto považuje mýtny systém za neefektívny, nehospodárny a neprispieva k napĺňaniu toho, na čo bol určený,“vysvetlil Ján Marosz.

NKÚ tiež potvrdil, že štát, ktorý prostredníctvom NDS zaplatil za vybudovanie mýtneho systému 256 mil. eur, nevlastní ani technické zariadenia, ani systém ako taký. Mýtny systém je aj po jeho zaplatení NDS vo vlastníctve firmy SkyToll. Podľa Marosza takto Smer nielenže predal spoločný majetok finančným skupinám, ale dokonca ho daroval: „Ľudia zaplatili vybudovanie mýta a všetko nakoniec patrí súkromníkom. To je neskutočná zlodejina!“

Takýto stav je podľa podľa hnutia OĽANO v rozpore s princípmi hospodárnosti. Otázkou je tiež možné porušenie povinností pri správe cudzieho majetku zo strany kľúčových manažérov NDS či rezortu dopravy – ľudí, ktorí pripravovali súťažné podklady a zmluvu so spoločnosťou.

Preto sa vôbec nečudujeme, že medzi prvými, ktorí sa rozhodli vyjsť do ulíc, sú práve vodiči nákladných áut, ktorí do systému prispievajú najviac. Svoje peniaze totiž posielajú na účty schránkových firiem, ktoré zazmluvnila prvá Ficova vláda,“ zdôraznil Ján Marosz s tým, že aj pre rozkradnutý mýtny systém doteraz čakajú motoristi na diaľnicu do Košíc s tunelom Višňové, obchvatom Ružomberka, ale aj na ďalšie dôležité úseky, napríklad na Kysuce.

Hneď po zverejnení správy NKÚ žiadalo hnutie OĽANO ministra dopravy Árpáda Érseka aj premiéra Petra Pellegriniho, aby odporúčania NKÚ čím skôr zaviedli do praxe. Obaja sa buď tvária, že problém neexituje, alebo, čo je horšie – nechávajú rôznych oligarchov, aby na poplatkoch od ľudí naďalej zarábali stámilióny.

Riešením je podľa hnutia OĽANO okamžite prehodnotiť provízie sprostredkovateľa, urobiť všetko preto, aby sa technické zariadenia a softvér mýta dostali do vlastníctva NDS, určiť limity z výnosu mýta, ktoré môže NDS používať na svoje prevádzkové potreby a ktoré musí investovať do údržby existujúcej a výstavby novej infraštruktúry, a tiež čo najskôr vypracovať návrh, čo bude s mýtnym systémom ďalej, vrátane majetkovo-právneho vysporiadania jeho vlastníctva.

„OĽANO bude robiť všetko preto, aby po uplynutí zmluvy na prevádzku mýtneho systému v roku 2022 bol vysúťažený prevádzkovateľ s výrazne nižšími províziami. Nové verejné obstarávanie musí spĺňať prísne kritéria hodnoty za peniaze,” uzavrel tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO Ján Marosz.