Dzurinda mal svoje neslávne Branisko, Fico má svoj spackaný tunel Višňové

Práce v tuneli Višňové prakticky stoja. Dokončenie stavby sa každým jedným dňom oddaľuje. Na jednej strane je zhotoviteľ, ktorý si pýta nad rámec zmluvy 100 miliónov eur, na druhej strane sú diaľničiari, ktorí im tieto peniaze nechcú uznať a vyplatiť. Spory medzi nimi už rieši medzinárodná komisia. Na jej závery však minister ani neplánuje čakať.

Tieňový minister dopravy za OĽANO Ján Marosz vidí v tejto chvíli len dva scenáre, pričom obidva znamenajú, že tunel bude drahší a v oboch prípadoch bude tunel dokončený výrazne neskôr. „Do oboch nás však doviedla neschopnosť posledných ministrov za Smer-SD a Most-Híd viesť veľké dopravné projekty,“ uviedol Marosz.

Podľa prvého scenára sa môže stať, že stavbu dokončí súčasné konzorcium Salini Impregilo a Dúha. Ako upozornil expert hnutia OĽANO na dopravu Jiří Kubáček, konzorcium vyhlasuje, že tunel chce dokončiť, avšak od štátu si v tejto chvíli pýta približne 100 miliónov eur nad rámec zmluvy, ktoré podľa NDS nevie dôveryhodne vydokladovať. „Ak by im štát tieto nároky bez ďalšieho skúmania uznal, bol by to nebezpečný precedens. Najväčším rizikom pri tomto scenári by bolo, že konzorcium by aj tak nemuselo byť schopné stavbu dokončiť a o pár mesiacov by si pýtalo ďalšie peniaze, dôvodom tejto obavy je, že v tejto chvíli majú za sebou iba 40% stavby a sekeru 100 miliónov, dá sa preto očakávať, že ak by mali dokončiť zvyšných 60% tunela, peniaze by im tak či tak chýbali,“ upozornil Kubáček s tým, že stavba by tak stála namiesto pôvodných 409 miliónov eur viac ako pol miliardy eur.

Druhá možnosť je, že tunel dokončí nový zhotoviteľ. Ak by sa s novým zhotoviteľom stihla podpísať zmluva ešte do konca roka, stavba by mohla byť podľa Kubáčka dokončená v roku 2023. „Obrovským rizikom je, že súčasný zhotoviteľ by sa vypovedaniu zmluvy bránil na súde a namietal by, že má nárok na dokončenie stavby. Stačilo by predbežné opatrenie súdu a na stavbe by sa nemohlo pracovať do vyriešenia sporu. V tom prípade by sa dokončenie tunela mohlo odložiť na neurčito,“ tvrdí Kubáček, podľa ktorého by sa cena stavby výrazne predražila. „Podľa našich informácií, Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že len dokončenie by stálo takmer 460 miliónov eur, to znamená ešte viac ako mal stáť pôvodne celý tunel,“ pokračoval s tým, že celková cena by tak bola minimálne viac ako 630 miliónov eur.

Podľa Kubáčka zároveň hrozí, že ak by stavba tunela a ostatných objektov nebola dokončená v roku 2023, Slovensku by prepadlo aj takmer 400 miliónov eur z eurofondov. „Na túto sumu by sa napokon museli poskladať všetci občania Slovenska,“ upozornil.

Aj keď diaľničiari tvrdia, že ešte zvažujú obe možnosti a definitívne rozhodnutie padne do konca februára, podľa našich informácií sa už diaľničiari pripravujú na vypovedanie zmluvy a na hľadanie nového zhotoviteľa. „Z dokumentov, ktoré máme k dispozícii vyplýva, že NDS už vyčíslila predpokladanú hodnotu zákazky na dokončenie tunela a pripravuje sa na tender. To všetko bez toho, aby verejne povedali, čo to bude pre ľudí a vodičov znamenať,“ vyjadril sa Ján Marosz, ktorý považuje za obrovské zlyhanie, že minister dopravy a manažment NDS nechal situáciu zájsť až takto ďaleko. „Pán minister vedel o meškaniach a problémoch na tejto stavbe už od svojho nástupu, napriek tomu sa oveľa intenzívnejšie venoval iným, menej dôležitým projektom. V koho prospech bolo, aby sa celá stavba výrazne predražila, prípadne aby napokon na dokončení zarobili ďalšie firmy? Ako vysvetlí pán minister obyvateľom nielen žilinského kraja, ale celého Slovenska, že tunel, ktorý mal byť dokončený už tento rok nebude možno ani v roku 2023?,“ pýta sa Marosz.

Obyčajní chcú vidieť profesionálne posúdenie oboch scenárov. Občania podľa nich musia poznať výhody aj riziká, ktoré obnáša jedna alebo druhá alternatíva. „Žiadame preto Národnú diaľničnú spoločnosť a ministra dopravy, aby čím skôr podrobne informovali občanov a vodičov o tom, čo by znamenalo dokončenie tunela súčasným zhotoviteľom a čo bude znamenať, ak stavbu preberie nový stavebník, tak aby bol čas na odbornú aj verejnú diskusiu,“ uzavrel Marosz.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program