OĽANO upozorňuje na ďalšie pochybné obchody na železniciach

Zatiaľ čo sa manažéri železničných firiem sťažujú na nedostatok peňazí, nakupujú predražené pozemky. Upozornili na to predstavitelia hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), podľa ktorých celý nákup zaváňa podvodom.

Podľa tieňového ministra dopravy Jána Marosza manažmenty štátnych železničných firiem zneužívajú medializované problémy na železniciach na to, aby sa mohli sťažovať na nedostatok financií. V skutočnosti však podľa neho štátne peniaze určené na železnice nejdú tam, kam by mali ísť. Na železniciach sa kradne viacerými spôsobmi. Najčastejšie je to cez verejné obstarávania na nákup rôznych materiálov, ako sme upozornili už v lete na predražené nákupy tričiek či pracích práškov, alebo pri predaji a kúpe nehnuteľností. A práve tu sme svedkami ďalších pochybných obchodov,“ povedal Marosz.

Podľa medializovaných informácií kúpili Železnice Slovenskej republiky pri Devínskej Novej Vsi pozemok za viac ako milión eur. Už prvé zistenia novinárov poukazujú na nevýhodný nákup a podozrivé personálne prepojenia. Pozemky sú extrémne predražené – m2 za 90 eur, pričom okolité pozemky sa predávajú za 7 eur/m2. Vedeniu železníc stačil znalecký posudok, ktorý si dal vypracovať predávajúci. Posudok robil znalec, ktorý už v minulosti vypracoval kontroverzné posudky. A napokon sa na cene dohodli ústne. „S našim odborným tímom sme si detailne preštudovali zmluvy, na základe ktorých železnice pozemky nakúpili. Zistili sme, že problémom nie sú len premrštené sumy a podozrivé personálne prepojenia, ale najmä to, že celý nákup sa javí, ako podvod.  Železnice totiž nakupujú pozemky, ktoré im vôbec netreba, pričom v zmluvách tvrdia presný opak, uviedol Ján Marosz.

Ako pokračoval expert OĽANO na dopravu Jiří Kubáček Železnice sa tváriaže tento nevýhodný obchod urobili preto, že pod železničnou traťou mali nevysporiadané pozemky a snažia sa ich iba vysporiadať. Považujeme to za klamstvo. Podľa katastra sa na pozemkoch, ktoré nakúpili, žiadna železničná trať nenachádza. Na pozemku sa nachádza stará nevyužívaná vlečka, teda priemyselná koľaj, ktorá nepatrila železniciam. Tie teda vôbec neboli nútené vykúpiť predražené pozemky,“ zdôraznil Kubáček.

Železničná trať Bratislava – Devínska Nová Ves leží na parcele 2336/1. Železnice však kúpili vedľajšiu parcelu číslo 2337/13 s odôvodnením, že si musia vysporiadať pozemok pod železničnou traťou. Na ňom je však stará vlečka (priemyselná koľaj), ktorá podľa zákona nie je železničná trať a v minulosti patrila bývalému podniku Technické sklo. Podľa OĽANO tak Železnice pozemok vôbec kupovať nemuseli.

„Vieme, že v budúcnosti sa na tomto mieste plánuje vybudovanie terminálu integrovanej osobnej prepravy, avšak o jeho realizácii sa má rozhodnúť až na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti modernizácie uzla Bratislava, ktorej schválenie je zatiaľ v nedohľadne. To je ako keby sme už teraz začali vykupovať pozemky pre vysokorýchlostnú trať z Varšavy do Bratislavy, ktorá nevieme kadiaľ pôjde a nebude tu možno ani o tridsať rokov,“ doplnil Kubáček.

„Zatiaľ, čo sa cestujúci vozia po rozbitých tratiach a meškajú im vlaky, železničiari namiesto okamžitej opravy koľajníc, nakupujú predražené pozemky, ktoré nepotrebujú. Navyše za peniaze, ktoré podľa ich vlastných slov ani nemajú. A to všetko v tieni podozrenia z dobre zorganizovaného kšeftu,“ tvrdí J. Marosz, ktorý spolu s kolegami po sérii problémov na železniciach vyzval ministra dopravy, aby odvolal šéfov ŽSR a ZSSK, no nestalo sa tak. „Opakovane žiadame ministra dopravy, aby konal. Ak nie, bude sám čeliť odvolávaniu v parlamente. Keďže zmluva bola podľa nás uzavretá protizákonne s cieľom nehospodárneho nakladania s verejnými zdrojmi, zároveň podávame v tejto veci trestné oznámenie,“ uzavrel Marosz.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program