Triblavina – križovatka či tunel?

Poslanci za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO-NOVA) a zástupcovia Občianskeho združenia Triblavina tvrdia, že pri výstavbe križovatky Triblavina štát zlyháva a je v područí schránkových firiem. Poslanec Ján Marosz upozornil, že štátne úrady, Ministerstvo dopravy SR a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa správaju nezodpovedne, v dôsledku čoho trpia obyčajní ľudia.
„Navyše zástupcovia OZ Triblavina sa nevedia dostať ani k jedinej normálnej odpovedi na dôležité otázky o nečakaných zmenách v pláne výstavby križovatky. Písali na ÚVO, aj na NKÚ, oslovili ministerstvá. Ale akoby s tým nikto nič nechcel mať. Nikto nič neskontroloval, nepreveril,“ vysvetľuje J. Marosz.

Podľa Jozefa Viskupiča budú poslanci hnutia iniciovať poslanecký prieskum na hospodárskom výbore, aj na výbore pre regionálny rozvoj. „Pokúsime sa presvedčiť kolegov, aby tento prieskum schválili. Tiež sa budeme pýtať na ministerstve dopravy a NDS. Využijeme všetky interpelačné možnosti a dúfame, že nájdeme dostatok poslancov na to, aby sme interpelácie dostali k zodpovedným ľuďom.“

Projekt výstavby križovatky bol pripravovaný roky. Naplánovali ho kvôli obsluhe okolitého územia, pričom mal zabezpečiť aj absolútne nevyhnutné dopravné napojenie okolitých obcí. Starosta obce Vajnory a člen OZ Triblavina Ján Mrva vie, o čom je reč: Pri jeho obci sa denne „premelie“ aj viac ako 50 tisíc áut. „Ide o jeden z najhorších dopravných uzlov u nás. Pôvodný plán z roku 2013 by tejto oblasti veľmi pomohol, keďže po dopravných prieskumoch sa rozhodlo, že na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou sa postavia kolektory a 11 zjazdov na blízke obce. Dnes je však na stole návrh, podľa ktorého sa postaví iba zjazd Triblavina – má byť hotový v máji 2017. S kolektormi určenými pre bezpečné odpojenie a napojenie sa neráta, ani zjazdy na obce nebudú existovať.“

Podľa J. Mrvu existuje podozrenie, že všetko sa deje v prospech veľké investora, ktorý sa za celou plánovanou verejnou investíciou skrýva. „Predpokladáme, že ten si bude – isto nie zadarmo – klásť podmienky, aby pripojenia smerovali na pozemky, ktoré mu v okolí patria.“ Upozornil, že sme rozhodnutím ministra dopravy stratili veľa času a došlo aj k finančným stratám. „Zahodili sme územné rozhodnutie z roku 2013, ktoré stálo daňových poplatníkov 4 milióny eur, do koša. Teraz sa bude musieť meniť projektová dokumentácia, štúdie, boli vykúpene pozemky pod kolektormi. Takýmito rozhodnutiami sa blokuje vyriešenie dopravného problému,“ dodáva Mrva.

Predseda OZ Triblavina Milan Grožaj upozornil, že NDS porušuje zákon. V roku 2015 bola podpísaná zmluva na stavbu križovatky Triblavina, ktorá mala byť postavená vrátane kolektorov. „Len pár týzdňov po podpísaní zmluvy došlo k podstatným zmenám: Diaľnica sa zo 6 pruhov mení na 8 pruhov a to bez kolektorov. Kompletne sa zmenil obsah prác! Je to v rozpore s technickým riešením projektu. Predmet zmluvy bol zámerne zmenený, čo je aj v rozpore so smernicou EÚ. Porušuje sa tu stavebný zákon, aj zákon o verejnom obstarávaní. Neodbremení sa ani zaťaženie ciest ako predpokladala zmluva samotná,“ hovorí Grožaj. Dodáva, že sa neberie ohľad na obyvateľov obcí. Pýta sa, či 20 miliónová križovatka sa stavia pre občanov, alebo len pre jedného developera?

Igor Dunajský tiež upozornil tiež na machinácie s pozemkami v okolí križovatky Triblavina. „Ministerstvo dopravy oznámilo, že kolektory sa stavať nebudú, na pripojenie regionálnej dopravy majú teda slúžiť križovatky. Jednou z nich je Triblavina, ktorá sa nachádza v katastri obce Bernolákovo. V Bernolákove boli vyčlenené plochy na tzv. obecne cesty, zo zákona o pozemkových úpravách vyplýva že tieto pozemky boli chránene, aby obec s nimi nemohla nakladať. Niekto však podal žiadosť na vymazanie tejto požiadavky, tým sa pozemky uvoľnili a bývalé vedenie Bernolákova už podpísalo zámenné zmluvy.“

Poslanec Jozef Viskupič dodáva, že ide o veľmi podozrivý proces a konanie. „Vyhráva tu verejný záujem jedného anonymného subjektu, ktorý je schovaný za firmou Starland. Firma sa objavila záhadne po 49 dňoch, keď sa pri obstarávaní našiel spôsob, akým sa cez inštitút zmeny stavby pred dokončením zmení to, čo už obstarané bolo.“

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program