Dátum: 8. januára 2019 Autor: OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnsoti

Železnice Slovenskej republiky kúpili pozemok pri Devínskej Novej Vsi za výrazne predraženú sumu. Upozornili na to predstavitelia hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), podľa ktorých manažéri železníc zbytočne utratili pri tomto nákupe státisíce eur.

OĽANO už v októbri upozornilo na pozemok pri Devínskej Novej Vsi, ktorý ŽSR kúpili za viac ako milión eur a navyše úplne zbytočne. Podľa tieňového ministra dopravy Jána Marosza totiž v kúpno-predajnej zmluve klamali, že pozemok museli odkúpiť, pretože sa na ňom nachádza železničná trať. „Na tomto pozemku sa žiadna trať nenachádza, je tam iba priemyselná koľaj. Z nášho pohľadu ide o podvod. Aj preto sme podali trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku,“ uviedol Marosz s tým, že pozemok je už na prvý pohľad predražený. „Železnice sa s firmou Flavio ústne dohodli na cene 90€/m2, pričom okolité pozemky boli výrazne lacnejšie. Cenu ale vysvetlili tak, že znalec, ktorého si najal predávajúci určil hodnotu na 111 eur, a tak sa železnice oháňali tým, že sa im ešte podarilo ušetriť,“ vysvetlil Marosz.

Predstavitelia hnutia OĽANO ukázali novinárom aktuálny znalecký posudok pozemku pri trati Lamač – Devínska Nová Ves, v ktorom sa jasne píše, že pozemok má hodnotu maximálne 43€/m2. „Celý pozemok teda nie je hodný milión dvestotisíc eur, ale len 573-tisíc eur. Toto je kauza podobná kauze CT, no tentokrát je to kauza Železníc Slovenskej republiky, ktoré pri nákupe pozemku premrhali takmer 640-tisíc eur,“ vyjadril sa Marosz s tým, že ŽSR akceptovali cenu miliónového pozemku na základe posudku od znalca, ktorého si vybral predávajúci. Novinári z Aktualít zistili, že tento znalec v minulosti postupoval pri určovaní cien podozrivo. „Ak by sa železnice správali ako dobrý hospodár a nechali by si pri takom veľkom obchode vypracovať za pár stoviek eur aj vlastný posudok, mohli ušetriť státisíce. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že išlo o dobre zorganizovaný kšeft,“ tvrdí Marosz.

Expert hnutia OĽANO na dopravu Jiří Kubáček pripomenul, ako sa ŽSR po upozorneniach OĽANO na nákup zbytočného pozemku bránili tvrdeniami, že na pozemku sú rôzne káble, trakčné stožiare a ďalšia železničná technika. „Aj z posudku vyplýva, že nič také sa na pozemku nenachádza a železnice klamali. Bol som si tento pozemok osobne pozrieť. Všetky viditeľné zariadenia ležia za plotom alebo na opačnej strane trate a nie na predmetnom pozemku,“ vyjadril sa Kubáček.

OĽANO považuje celý nákup za veľký podvod a peniaze za pozemok by mali podľa nich železnice získať späť. „Za takéto šafárenie s peniazmi občanov musí niekto niesť zodpovednosť. Aj preto naše aktuálne zistenia dopĺňame do trestného oznámenia, ktoré sme podali ešte v októbri. Okrem toho žiadame ministra dopravy, aby v spolupráci zo železnicami získali peniaze za pozemok čím skôr naspäť a využili ich v prospech cestujúcich. Môžu na to využiť všetky právne možnosti vrátane odstúpenia od kúpno-predajnej zmluvy,“ uzavrel Marosz.