Heger: NDS potvrdila, že na výstavbu diaľnic netreba otvárať dlhovú brzdu

Poslanci hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) Ján Marosz a Eduard Heger vyzvali ministra dopravy a  výstavby Árpáda Érseka, aby predložil poslancom informáciu, v akom stave je príprava národného generelu dopravy, k spracovaniu ktorého sa vláda zaviazala vo svojom programovom vyhlásení.

Podľa Eduarda Hegera fakty ukazujú, že diaľnice, až na malé výnimky, nie sú pripravené na výstavbu. „Každý deň niekto z koalície predstaví svoj vlastný diaľničný plán. Doposiaľ vidíme k tejto téme od vládnych predstaviteľov len politickú hru a marketing,“ uviedol Heger s tým, že koalícia nezvláda ministerstvo dopravy.

Minister dopravy predložil minulý týždeň plán výstavby do konca volebného obdobia s deviatimi úsekmi diaľnic a rýchlostných ciest. Ján Marosz doplnil, že kandidáti na županov „nám nedávno ukázali iný zoznam, v ktorom bolo zahrnutých takmer osemdesiat projektov. Žiadali nás o uvoľnenie dlhovej brzdy. Teraz máme pred sebou iný plán z dielne pána Érseka. Vidíme, že zlepenec vytvára v diaľniciach chaos,“ povedal Marosz, podľa ktorého aj pre neriešenie dopravnej situácie zo strany vlády zažívajú občania dennodenné zápchy a zlú dopravnú situáciu.

Ako uvádza Marosz, je potrebné, aby v diaľniciach vznikol konsenzus odbornej verejnosti a politikov. „Chceme, aby sa stanovili ozajstné priority, aby sa nezopakovala situácia, kedy sa minister Érsek rozhodol pripraviť projekty na základe volebných výsledkov strany Most – Híd,“ upozornil Marosz na to, že výrazný úsek plánovanej výstavby ciest vedie cez územie, kde mal Most – Híd najlepší volebný výsledok v posledných parlamentných voľbách.

J. Marosz je presvedčený, že ministerstvo by sa malo riadiť národným generelom. „Zdravý rozum hovorí, že najskôr je potrebné mať na stole kvalitný prieskum o tom, ako vyzerá doprava. Až na základe neho si stanovím priority a rozhodnem sa, kde sú reálne potreby na výstavbu infraštruktúry,“ povedal Marosz s tým, že na Slovensku to pri súčasnej vláde funguje presne naopak. „Pán minister, skončite so znásilňovaním témy diaľnic pre svoj politický benefit. Dôrazne vás vyzývame, aby ste poslancom na hospodárskom výbore predložili stav prípravy dopravného generelu,“ vyzval ministra Érseka poslanec Marosz. Tiež žiada informáciu o jednoznačných kritériách, na základe ktorých ministerstvo pripravilo pre výstavbu zverejnené úseky.

Podľa poslankyne Eriky Jurinovej medzi prioritnými úsekmi v plánovanej výstavbe diaľnic chýba diaľnica v regióne Kysúc. „Práve kysucká diaľnica je súčasťou medzinárodného koridoru. Preto by mala byť prioritou ministra dopravy. Postarať sa o to mal aj pán Blanár, no za dvanásť dlhých rokov vo funkcii župana to nezvládol ani napriek príslušnosti v strane, ktorá nám vládne už takmer desať rokov,“ povedala Jurinová.

Ako uvádza poslanec Eduard Heger, hnutiu OĽANO záleží na tom, aby občania mali pravdivé informácie o výstavbe diaľníc. „Infraštruktúra Slovenska je dôležitá pre vyrovnávanie regionálnych rozdielov. Preto rezort dopravy nemôže fungovať na základe politických chúťok, ale na základe reálnych dopravných, ekonomických a sociálnych analýz,“ povedal Heger.

Heger sa tiež vrátil k dlhovej brzde. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť vyčíslila, že Slovensko má do roku 2020 k dispozícii 6 mld. Eur aj bez uvoľnenia dlhovej brzdy. „Národná diaľničná spoločnosť bude schopná do konca volebného obdobia využiť okolo 1,5 miliardy eur. Netreba preto otvárať dlhovú brzdu. To sú fakty,“ uzavrel Eduard Heger.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program