OĽANO vyzýva Pellegriniho, aby vyjednal so Skytollom bezplatný prevod mýtneho systému do rúk štátu

Slovensko má za sebou 3 dni protestov autodopravcov, ktorí v nich chcú pokračovať aj naďalej, a to pre jednu z najväčších zlodejín Smeru – mýtny tender.

Ako uviedol tieňový minister dopravy za OĽANO Ján Marosz, ani autodopravcovia sa už nemôžu pozerať na to, že za 10 rokov sa všetci občania poskladali na mýtne poplatky za 1,6 miliardy eur, no viac ako 760 miliónov eur si z týchto peňazí zobrala firma Skytoll. „50% provízia prevádzkovateľovi systému je ožobračovaním všetkých, ktorí platia mýtne poplatky. Ostatné peniaze si trhajú ďalší dodávatelia NDS a do údržby a výstavby nových diaľnic ide iba malá časť,“ uviedol Marosz s tým, že štát dokonca zaplatil za vybudovanie celého systému a technického vybavenia 256 miliónov eur, no nakoniec mu nič neostane, pretože všetok majetok bude v rukách Skytollu. „Robert Fico povýšil privatizáciu na novú úroveň. Za peniaze nás všetkých postavil mýtne brány, ktoré nechá v rukách súkromníkov. Takýto podvod ako nechať majetok postavený z mozoľov ľudí, v rukách oligarchov by nevymyslel ani najlepší privatizér,“ pokračoval.

Ako pokračoval Marosz, minister dopravy Árpád Érsek a premiér Peter Pellegrini ukázali buď totálny nezáujem riešiť tento problém, alebo kryjú diaľničných podvodníkov zo Smeru – Fica, Počiatka, Vážneho aj Chomu, ktorí celú zlodejinu s názvom mýtny tender zosnovali.

Marosz vymenoval tri hlavné problémy mýtneho systému, ktorými súnehorázne provízie pre prevádzkovateľa, hmotný majetok, ktorý štát zaplatil a ostať má v rukách súkromníkov, a tiež personálne prepojenia, ktoré vedú zo Skytollu k Petrovi Pellegrinimu. „Vláda Roberta Fica v roku 2013 prijala uznesenie, že od roku 2015 pôjde celý výnos z mýta na budovanie a údržbu diaľnic. V skutočnosti sa odvtedy vyzbierala takmer miliarda eur, pričom polovicu poslali Smeráci súkromnej firme. Slovákov tak priamo okradli o pol miliardy,“ povedal.

Marosz pripomenul, že bývalý minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny niekoľkokrát povedal, že mýtny systém prejde po jeho splatení do rúk štátu, napriek tomu sa tak nestalo. Preto sa pýtame premiéra tejto krajiny, predstaviteľa zodpovednej zmeny a hlásateľa hesla PADNI KOMU PADNI, kde sa stala chyba? Kde je majetok ľudí za stámilióny?,“ pýta sa Marosz, podľa ktorého môže fakt, že štát nevlastní mýtne brány, výrazne ovplyvniť súťaž na nového prevádzkovateľa systému. „Keďže ho vlastní Skytoll, v novej súťaži môže ponúknuť nižšiu cenu ako ostatní a tak je na úplne inej štartovacej čiare ako ostatní. Je tak veľmi pravdepodobné, že diaľniční podvodníci pripravili všetko tak, aby biznis fungoval ešte ďalšie desaťročie aj po ich odchode,“ povedal.

Podľa Marosza existuje podozrenie, že Skytoll chce za majetok dostať zaplatené druhý raz. Žiadame preto, aby Peter Pellegrini vyjednal zo Skytollom prevod majetku do vlastníctva štátu maximálne za jedno euro,“ vyjadril sa J. Marosz.

Tieňový minister financií a hospodárstva Eduard Heger sa vyjadril, že kauza Mýtneho tendra jasne dokazuje, že vláda Smeru nestála na strane občana. „Nemôžeme akceptovať alibizmus, ktorý predvádza premiér Pellegrini a minister Érsek. Takto konajú ľudia, ktorí stoja na strane dodávateľa, nie občana. Preto vyzývame Petra Pellegriniho, že sa k tomuto problému postaví čelom a vyvodí dôsledky voči osobám, ktoré sú zaň zodpovedné,“ povedal Heger a dodal: „Očakávame, že premiér Pellegrini zvolá mimoriadne zasadnutie vlády, a že ministerstvo dopravy bude pripravovať variant na to, aby odstránilo túto krivdu, a hlavne aby vyrokovalo, že tento mýtny systém bude patriť štátu za maximálne jedno ďalšie euro.“

„Očakávame od vládnej koalície, že na poslednú schôdzu NR SR predloží návrh zákona, ktorý bude riešiť provízie pre prevádzkovateľa a prevod mýtneho systému do rúk štátu,“ uzavrel Heger s tým, že OĽANO je pripravené takýto návrh podporiť. Je dôležité, aby vláda riešila skutočné problémy a nie zástupné témy, ktorými ich prekrývajú.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program