Po Ficových vlakoch zadarmo predstavilo hnutie OĽANO – VLAKY NAČAS!

Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) predstavilo najpoctivejší dopravný program spomedzi všetkých parlamentných strán.

Ako uviedla predsedíčka poslaneckého klubu OĽANO Veronika Remišová, výsledkom viac ako desaťročnej vlády Smeru je kolabujúca doprava. „Takmer denne počúvame o tom, ako sa niekde roztrhne vlak, zhorí rušeň, prípadne nie je vypravených niekoľko spojov, alebo meškajú desiatky minút. Cestujúci čakajú hodiny na zdevastovaných staniciach, popritom vodiči tŕpnu v kolónach napríklad pod Strečnom, pretože ani táto vláda nie je schopná dokončiť jeden z najdôležitejších diaľničných úsekov na Slovensku,“ uviedla.

Ďalší poctivý program hnutia OĽANO s názvom „Spoľahlivá doprava“ je súhrn riešení, ktoré podľa Remišovej „pomôžu k tomu, aby ľudia nevnímali verejnú dopravu ako niečo, čo stále mešká alebo horí, ale ako moderný a najlepší spôsob cestovania do práce, do škôl, či za rodinou. Našim cieľom je, aby bola doprava konečne spoľahlivá,“ dodala poslankyňa.

OĽANO dlhodobo intenzívne upozorňuje na vážne problémy v cestnej aj železničnej doprave. Tieňový minister dopravy Ján Marosz spolu s expertom OĽANO na dopravu Jiřím Kubáčkom poukazovali na kazivosť moderných eurofondových vlakov a kritizovali aj rôzne evidentne predražené nákupy. Upozorňovali na hroziaci kolaps železníc v dôsledku zanedbanej údržby, žiadali zasadanie krízových manažmentov, vyzývali ministra dopravy na vyvodenie zodpovednosti.

Problémy na cestách aj železniciach podľa Marosza stále pretrvávajú. Výstavba jedného z najdôležitejších diaľničných úsekov stojí. Minister dopravy nezvládol krízové riadenie projektu a spolu s Jánom Počiatkom nesú zodpovednosť za to, že vodiči popod Strečno budú jazdiť ešte niekoľko rokov,“ upriamil Marosz pozornosť na zbabranú výstavbu tunela Višňové a pokračoval: „Teraz sa ukazujú ďalšie škandály nehoráznych rozmerov pri výstavbe bratislavského obchvatu, kde sa podľa všetkého naváža kontaminovaná zemina z bratislavských skládok odpadu, čo môže vážne ohroziť kvalitu pitnej vody a taktiež oddialiť dokončenie bratislavského obchvatu.“

Podľa Jiřího Kubáčka vládne nelichotivá situácia aj na železniciach. „Vlaky horia alebo meškajú, železnice množstvo z nich ani nedokážu vypraviť, lebo stovky rušňov a vagónov je odstavených v depách. Cestujúci si už pomaly zvykajú, že namiesto riadnych rýchlikov jazdia na niektorých tratiach lokálkové motoráčiky. Železničné stanice padajú cestujúcim pomaly na hlavu, trate sú rozbité, autobusy nenadväzujú na vlaky a ľudia prichádzajú neskoro do práce, alebo domov za rodinami,“ uviedol Kubáček a pokračoval spracovanými dátami: „Počet odrieknutých alebo zmeškaných vlakov nad 30 minút rok čo rok stúpa. Kým v roku 2013 bol denný priemer 3 vlaky, v roku 2017 to už bolo takmer 5 vlakov, a za prvé tri mesiace v roku 2019 sa denný priemer vyšplhal na 8.“

Kubáček upozornil aj na zvyšujúce sa množstvo rozbitých železničných tratí. Medzi rokmi 2012 – 2017 stúpol podiel traťových úsekov hodnotených ako nevyhovujúcich z 23 % celkovej prevádzkovanej dĺžky siete na 27,6 %. Len pre neriešené problémy na koľajniciach meškajú vlaky každý deň viac ako 650 minút,“ povedal.

Medzi priority programu Spoľahlivá doprava patrí dokončenie najdôležitejších diaľničných úsekov a  zlepšenie verejnej dopravy. „Do volieb ideme s jasným cieľom, ktorý sa súčasnému ministrovi dopravy nepodarí splniť, a podľa nás je pre cestujúcich dôležitejší ako Ficove vlaky zadarmo. My totiž chceme pre ľudí VLAKY NAČAS! To je to, čo chceme nielen sľúbiť, ale čo od nás môžu ľudia po voľbách aj očakávať,“ vyjadril sa Marosz.

K naplneniu tohto cieľa je podľa Kubáčka potrebné okamžite zlepšiť údržbu vlakov, tratí a ciest. „Rovnako musíme zamedziť masívnemu predražovaniu nákupov tovarov a služieb, a ušetrené prostriedky investujeme do systematickej starostlivosti o vlaky aj koľajnice,“ povedal Kubáček s tým, že za zvlášť podstatné v tejto súvislosti považuje dofinancovanie údržby ciest I. Triedy.

Nevyhnutná je podľa neho vzájomná koordinácia spojov. „Zriadime Národnú dopravnú autoritu, ktorá jednotlivé druhy dopravy zosúladí tak, aby prestupy medzi vlakmi a autobusmi boli pohodlné a zabezpečené aj v prípade krátkych meškaní,“ povedal s tým, že ďalším plánom má byť zriadenie štátneho fondu dopravnej infraštruktúry, ktorý pomôže znížiť aktuálnu vysokú závislosť modernizácie dopravnej infraštruktúry na európskych zdrojoch.

„Je 5 minút po 12-tej. Nielen cestnej, ale aj železničnej doprave hrozí totálny kolaps a toto je náš záchranný plán. Chceme kvalitnú, rýchlu, modernú, jednoducho spoľahlivú dopravu na Slovensku. My budeme samozrejme radi, ak sa pán minister inšpiruje a do konca svojho pôsobenia ešte skúsi čo najviac z našich odborných riešení realizovať,“ povedal J. Marosz.

Kompletnú verziu dopravného programu hnutia OĽANO nájdete na webovej adrese spolahlivadoprava.sk, kde je zverejnený v stručných bodoch. K dispozícii je na stiahnutie aj celá brožúra.

Obyčajní zároveň upozorňujú, že tento dopravný program je otvorený. „To znamená, že s ním ešte prejdeme celé Slovensko. Ideme s ním do regiónov – medzi železničiarov a ľudí a prípadné pripomienky budeme priebežne zapracovávať,“ dodal Marosz.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program