Vlaky a autobusy musia na seba nadväzovať! OĽANO predkladá veľký zákon o verejnej osobnej doprave

Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) predkladá na rokovanie NR SR veľký zákon o verejnej osobnej doprave. Schválenie zákona by podľa Obyčajných zlepšilo koordináciu spojov tak, aby si vlaky a prímestské autobusy prestali navzájom konkurovať, ale začali navzájom spolupracovať.

Železnice sú na pokraji kolapsu a verejná doprava neslúži ľuďom. OĽANO niekoľkokrát vyzývalo ministra dopravy, aby sa vážnou situáciou vo svojom rezorte zaoberal. „Neustále žiadame štátne dopravné firmy, aby zlepšili údržbu vlakov aj tratí a odvrátili tak hroziaci kolaps železníc. Žiaľ, pre nekompetentnosť manažérov v riadiacich pozíciách nevidíme ani do volieb svetlo na konci tunela,“ uviedol tieňový minister dopravy Ján Marosz, ktorý na jar predstavil najkomplexnejší dopravný program spomedzi všetkých politických strán a hnutí – SPOĽAHLIVÁ DOPRAVA. Základom dopravného programu hnutia OĽANO sú VLAKY NAČAS! „Vlaky a autobusy na seba musia jednoducho nadväzovať a doprava na Slovensku musí byť postupne integrovaná do jedného systému. To znamená, aby časom bolo napríklad možné s jedným cestovným lístkom cestovať po celom Slovensku rôznymi druhmi verejnej osobnej dopravy,“ pokračoval. 

Expert hnutia OĽANO na dopravu Jiří Kubáčektvrdí, žesúčasný systém verejnej dopravy je chaotický. „Vlaky objednáva štát, prímestské autobusy objednávajú kraje. Výsledkom je, že my občania platíme všetky druhy dopravy, ktoré na seba nielen že nenadväzujú, ale si navzájom za verejné prostriedky konkurujú,“ vyjadril sa Kubáček s tým, že výsledkom je stav, keď súčasne s vlakom vyráža v rovnakej línii paralelne idúci autobus, namiesto toho, aby na jestvujúci vlak nadviazal a rozviezol cestujúcich do miest, kam nevedie železničná trať. „Zvlášť výpovedné príklady nájdeme na tratiach Žilina – Rajec, Lipany – Prešov, či Snina – Humenné,“ pokračoval Kubáček.

Ešte závažnejším prípadom sú podľa Kubáčeka neprípoje, kedy autobus odíde z miesta možného prestupu 5 minút pred príchodom vlaku a potom po dlhý čas nejde v rovnakom smere žiaden ďalší spoj. Výsledok trojročného pôsobenia ministra dopravy je teda taký, že systém verejnej dopravy je naďalej chaotický, vlaky a autobusy na seba naďalej nenadväzujú a mnohí cestujúci radšej jazdia autami, ako keby mali ísť vlakom, na ktorý nemajú prípoj. Nehovoriac o častých meškaniach, pre ktoré im ostáva menej času na rodinu,“ hovorí Kubáček s tým, že OĽANO urobilo to, čo mala vláda urobiť už dávno a mala to aj v programovom vyhlásení. „Pripravili sme zákon, s ktorým chceme urobiť poriadok v objednávke dopravy.Jeho základom je zriadenie Národnej dopravnej agentúry. Jej úlohou bude spoločné objednávanie vlakov i autobusov jediným subjektom tak, aby vlaky a autobusy na seba nadväzovali,aby ich súčasnú konkurenciu nahradila ich vzájomná spolupráca,” vysvetlil J. Kubáček, podľa ktorého by tak síce vznikol nový úrad, ale ani jedno úradnícke miesto navyše.„Predpokladáme totiž, že ľudia, ktorí zodpovedajú za objednávanie dopravy na ministerstve a na krajoch, by prešli pod dopravnú autoritu. Tým by sa odstránili absurdnosti, ktoré vidíme dnes, keď autobus odchádza päť minút pred príchodom vlaku,“ povedal.

Základným nástrojom Národnej dopravnej agentúry je Plán dopravnej obsluhy pre celé Slovensko. Jeho cieľom je, aby verejná doprava spĺňala pre cestujúcich aj vopred určené štandardy dochádzkovej vzdialenosti na najbližšiu zastávku verejnej osobnej dopravy, ako aj štandard maximálneho počtu povolených prestupov pri ceste do okresného, krajského, či hlavného mesta SR.

Aby sa organizácia verejnej osobnej dopravy čo najviac priblížila problémom a potrebám regiónov, náš návrh zákona predpokladá, že Národná dopravná agentúra bude objednávať z centrálnej úrovne len diaľkové a medziregionálne spoje; kontrakty na regionálne spoje, premávajúce v rámci hraníc funkčných dopravných regiónov (západ, sever, juh, východ) budú obstarávať regionálne pracoviská vo svojej kompetencii. „Pre ľudí by to jednoznačne znamenalo prínos, pretože tam kde sú kolóny im pôjde častejšie vlak a tam, kde nejazdí vlak im pôjde častejšie autobus. Zároveň budú mať zabezpečené prestupy,“ tvrdí Kubáček.

„Veríme, že aj vďaka tomu bude časom možné dopravu na Slovensku integrovať a zaviesť cestovanie s jedným cestovným lístkom v o všetkých druhoch dopravy. Je to vízia, ktorú máme a vieme aj kroky, ako sa k nej chceme dopracovať. Do rezortu dopravy musí prísť niekto, pre koho bude záchrana železníc jednou z priorít. My sme pripravení,“ uzavrel Ján Marosz.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program