Výsledkom štedrej zákazky pre ŽOS Vrútky sú nefunkčné nové vlaky, za ktoré zaskakujú 43-ročné haraburdy

Z 32 vlakov, ktoré nakúpila štátna železničná firma ZSSK v rokoch 2011 až 2015 za milióny eur od firmy bývalého predsedu SNS Víťazoslava Mórica ŽOS Vrútky, dnes nefunguje viac ako polovica.

Predseda hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) Igor Matovič spolu s tieňovým ministrom dopravy Jánom Maroszom upozornili na častú poruchovosť nových vlakov. V dôsledku častých porúch tak musia tieto nové moderné súpravy zastupovať motoráky z osemdesiatych rokov bez klimatizácie, v ktorých cestujúci cíti každý spoj na koľajniciach,“ uviedol Marosz s tým, že k februáru 2018 je z prevádzky vyradených až 53 percent nových vlakov.

Podľa Marosza sú najčastejšími poruchami závada chladiaceho systému, poruchy motora, chybný palubný elektronický riadiaci systém, v poslednom čase časté poškodenia kolies a iné poruchy. „Ako je možné, že úplne nové vlaky sú už po pár mesiacoch v takomto stave?,“ pýta sa Marosz. „ZSSK alibisticky tvrdí, že na vine sú koľajnice, ktoré spravuje ŽSR. Manažéri ŽSR a ZSSK sa namiesto intenzívneho riešenia problému vyhovárajú jeden na druhého, kto nesie zodpovednosť za to, že ľudia vidia drahé, nové a pritom pokazené vlaky v depe a nie na železnici,“ upozornil poslanec s tým, že vyhováranie sa ZSSK na chybné koľajnice je neopodstatnené. „Ak po nich dokáže jazdiť stará 812-tka, nie je nijaký dôvod predpokladať, že nová 861-tka by mala mať problém. Naopak, týmto novým vlakom odpadáva materiál z jazdnej plochy na kolesách, čo poukazuje na konštrukčné problémy pri výrobe.“

Ako ďalej uviedol J. Marosz, firme ŽOS Vrútky sa mimoriadne darí pri získavaní zákaziek na nové koľajové vozidlá. „Výsledkom sú motorové vlaky 861. Firma podľa expertnej správy nemala ani najzákladanejšie skúsenosti pri vývoji tak zložitého výrobku a nemala ani možnosť novovyvinuté vozidlo dostatočne vyladiť, vzhľadom na malé počty odoberaných vozidiel,“povedal Marosz s tým, že ministerstvo dopravy musí vo svojom dopravnom pláne presne stanoviť, kde a ako má železničná doprava pôsobiť. „Takýmto spôsobom by sa zistilo koľko a akých vozidiel železničná osobná doprava skutočne potrebuje. Predišlo by sa smiešnemu a súčasne jalovému prehadzovaniu zodpovednosti za aktuálny problém. Súčasne je nevyhnutné stanoviť striktné kvalitatívne štandardy, ktoré majú železničné spoločnosti aj dodávatelia napĺňať, ak chcú dostať svoje peniaze,“ uzavrel Ján Marosz a dodal, že OĽANO bude ďalej pozorne sledovať vývoj situácie pokazených motorových jednotiek.

Predseda OĽANO Igor Matovič upriamil pozornosť na nadštandardné vzťahy premiéra Roberta Fica a Víťazoslava Mórica. „Zrejme pred časom urobili dohodu. Móric bude v mene zamestnávateľov rečniť na snemoch strany Smer a za odmenu mu dá Fico štedrú zákazku na výrobu vláčikov. Výsledok vidíme sami – vyhodili sme 131 miliónov eur za nové vlaky, polovica z nich je pravidelne odstavená a ľudia sa vozia v starých haraburdách z roku 1975,“ vyjadril sa líder obyčajných.

Matovič si však zároveň nemyslí, že by zamestnanci ŽOS Vrútky nedokázali vyrobiť kvalitné vlaky. „Keď má pán Móric krytie od samotného najvyššieho Roberta Fica, je si vedomý toho, že nemusí dodať kvalitné vlaky s kvalitnými motormi a súčiastkami, stačí dodať haraburdy,“ povedal Igor Matovič a dodal: „Vyzývame ministra dopravy Árpáda Érseka, aby sa konečne spamätal, nech sa netvári ako nezaujatý prísediaci a nech konečne začne sledovať záujmy ľudí, nie záujmy mecenášov strany Smer, alebo Andreja Danka.“

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program