Železnice zastavujú opravu rozbitých tratí. Minister dopravy musí konať, inak bude meškaní pribúdať

Železnice Slovenskej republiky už takmer úplne rezignovali na údržbu tratí. V posledných dňoch to vyzerá na totálny kolaps ŽSR. Hnutie OĽANO upozorňuje, že už teraz katastrofálna situácia sa ešte zhorší. ŽSR totiž výrazne škrtajú výdavky na údržbu a zavádzajú radikálne opatrenia, čo prakticky znamená zastavenie nevyhnutných opráv železničných tratí.

Ako uviedol tieňový minister dopravy za OĽANO Ján Marosz, cesta vlakom trvá čoraz dlhšie. Dôvodom sú podľa neho meškania, ktorých príčinou je okrem častých porúch, či požiarov vlakov aj katastrofálny stav železničných tratí. „Takmer tretina železničnej siete na Slovensku je už hodnotená ako nevyhovujúca. Len pre zlý stav infraštruktúry, teda predovšetkým koľajníc, nazbierajú vlaky každý deň približne 750 zmeškaných minút,“ upozornil Marosz s tým, že do tohto času ešte nie sú započítané mimoriadne udalosti ani poruchy vlakov, či horiace rušne.

Podľa J. Marosza začína byť znepokojivý stav koridorovej trate Bratislava – Žilina – Košice, kde vlaky denne nazbierajú viac ako dve hodiny meškaní, ktoré sú spôsobené zanedbanou údržbou. Mimoriadne zlý stav železníc je podľa neho aj v regiónoch, ktoré Marosz spolu s dopravným tímom hnutia OĽANO v júni precestoval a organizoval v nich diskusie o doprave. „Cestovali sme vlakmi a sami sme sa tak presvedčili, v akej mizérii sa železnice nachádzajú,“ povedal Marosz a ako príklad uviedol rýchlik na trati Zvolen – Levice, ktorý brzdí každú chvíľu zo 100 km/h na 30 km/h a neustále zbiera meškania, či dvojročné obmedzenie rýchlosti vlaku na trati Fiľakovo – Lučenec. „Aj tieto príklady sú ukážkou toho, že Železnice Slovenskej republiky už takmer úplne rezignovali na údržbu tratí. Ale to, čo sa deje v týchto dňoch vyzerá na totálny kolaps ŽSR,“ doplnil.

Expert OĽANO na železničnú dopravu Jiři Kubáček sa obáva, že situácia sa ešte zhorší. „Dostali sa k nám totiž dva dokumenty, ktoré hovoria o výraznom škrtaní výdavkov na údržbu a o radikálnych opatreniach,“ uviedol Kubáček s tým, že medzi opatrenia má patriť napríklad zákaz výdaja a oužívania materiálu zo skladov, zákaz objednávania chýbajúceho materiálu či zákaz nakupovania elektrického náradia. „Čerešničkou na torte sú nariadenia, aby zamestnanci železníc obmedzili požiadavky na pranie a čistenie bielizne a tiež, aby obmedzili volania z pevných liniek,“ povedal Kubáček a doplnil, že jeden z dokumentov sa dokonca končí jasnou výzvou: „Ak táto situácia vyvolá potrebu zaviesť dopravné opatrenia pre dodržanie bezpečnosti vlakovej dopravy, urobte tak.“ „Inými slovami – tam kde bude treba, namiesto opravy znížte rýchlosť,“ dodal Kubáček.

Ďalšie obmedzovanie údržby podľa Jána Marosza smeruje k tomu, že onedlho nebudú mať vlaky po čom jazdiť. „Toto je obraz železníc po dvanástich rokoch vlád Smeru a zároveň dôsledok letargie ministra dopravy za Most-Híd Árpáda Érseka. Z týchto dokumentov vyplýva, že údržba a oprava tratí sa zastavuje. Železnice Slovenskej republiky robia presný opak toho, čo by mali. Toto je hanba posledných vlád Smeru, ktoré okrem školstva a zdravotníctva položili na kolená aj železničnú dopravu,“ vyjadril sa Marosz.

„Domnievame sa, že manažéri v ŽSR opäť “prejedli” celý svoj rozpočet, nakúpili, čo nebolo treba, prípadne draho. Napokon si povyplácajú odmeny, postrácajú na pumpách ruksaky s 300-tisíc eurami a odnesieme si to my, cestujúci vo vlakoch. Na tento stav sa nedokážu pozerať už ani prevádzkoví zamestnanci, ktorí sa na nás bezradne obracajú,“ tvrdí J. Kubáček.

OĽANO považuje za najdôležitejšie urobiť nevyhnutné a plánované opravy, s čím súvisí aj dofinancovanie železníc, ku ktorému však treba pristupovať veľmi opatrne. „ŽSR musí okamžite prestať rozhadzovať peniaze na nezmyselné štúdie a nákupy a predložiť finančný plán údržby a komplexných rekonštrukcií dôležitých tratí,“ povedal J. Marosz a dodal: „Obávame sa, že vláda už iba chce, aby vlaky zo zotrvačnosti vydržali aspoň do februárových volieb. Žiadame preto ministra dopravy Árpáda Érseka a ministra financií Ladislava Kamenického, aby nenechali cestujúcich trápiť sa vo vlakoch, ale aby okamžite riešili problémy na železniciach.“

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program