ŽSR realizuje predražené nákupy v pochybných tendroch

Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) upozornilo na predražené nákupy na slovenských železniciach. Pracovné pomôcky pre zamestnancov, ktoré ŽSR obstarala, sa podľa OĽANO dali kúpiť výrazne lacnejšie.

Podľa tieňového ministra dopravy Jána Marosza sa stav koľají neustále zhoršuje a medzi rokmi 2012 a 2017 stúpol podiel nevyhovujúcich úsekov z 23 na takmer 28% siete. „Ľudia musia znášať rôzne obmedzenia takmer na tretine všetkých tratí. Na mnohých úsekoch sú koľajnice tak rozbité, že vlaky musia jazdiť pomalšie a meškajú,“ upozornil Marosz, ktorý v tejto súvislosti spomenul zmodernizovaný úsek medzi Trnavou a Leopoldovom. „IC-čka a rýchliky od začiatku roka až doteraz brzdia kvôli chybnej výhybke zo 160km/h na 60km/h,“ povedal J. Marosz a uviedol ďalší príklad mestských vlakov medzi Petržalkou a Novým Mestom, ktoré spomaľujú z 80km/h na 50km/h kvôli zhnitým podvalom.

„Azda najakútnejším prípadom v tomto smere bola jednokoľajka Humenné – Stakčín, kde sa na niektorých miestach tak zmenil rozchod koľají, že cestujúci museli medzi Sninou a Stakčínom pol roka prestupovať z vlaku do autobusu,“ upozornil poslanec Marosz, podľa ktorého sú za tento stav zodpovedné Železnice Slovenskej republiky, ktoré zlý stav železničných tratí odôvodňujú obvykle nedostatkom financií na ich opravu.

OĽANO sa preto zameralo na to, ako ŽSR míňa peniaze občanov. „Našli sme niekoľko obstarávaní, ktorými táto štátna firma nakúpila bežné pracovné pomôcky za ceny, ktoré sú výrazne vyššie, ako ceny obdobných výrobkov v ktoromkoľvek obchode,“ tvrdí Marosz, podľa ktorého ide pri celkovom objeme obstarávaného tovaru o vysoký objem premrhaných prostriedkov, ktoré by železnice mohli použiť účelnejšie.

Expert hnutia OĽANO na dopravu Jiří Kubáček uviedol jednotlivé príklady predražených nákupov. „16-tisíc tričiek s krátkym rukávom nakúpila ŽSR od spoločnosti REMPO za 6,31 eur za kus bez DPH. Ide o štandardné bavlnené tričko s malým logom ŽSR. Bežný občan vie, že obvyklá cena podobného trička je približne 2,90 eur. Samotná firma Rempo ponúka na svojom webe rovnaké tričká tiež za 2,90 eur za kus,“ vyjadril sa Kubáček s tým, že iný výrobca im na požiadanie vypracoval cenovú ponuku so sumou 2,17 eur za kus. „Oslovili sme aj veľkého zamestnávateľa na Slovensku, ktorý hromadne nakupuje pracovné tričká pre svojich zamestnancov dokonca za 1,99 eur bez DPH. Ak by ŽSR obstarávali tieto tričká za bežnú trhovú cenu, dosiahli by úsporu viac ako 66-tisíc eur,“ tvrdí Kubáček.

Firma REMPO zarezonovala v médiách pred tromi mesiacmi, keď predseda OĽANO Igor Matovič odhalil obchody jej majiteľov s manželkou vtedajšieho ministra vnútra Tomáša Druckera. Druckerová vtedy kupovala od REMPa lukratívne pozemky podozrivo lacno. „Ukazuje sa, že REMPO získavalo zákazky nielen od slovenskej pošty, v čase keď jej šéfoval Tomáš Drucker. Zákazky mala firma aj v zdravotníctve, a teraz vidíme, že sa jej darí aj v rezorte dopravy,“ doplnil Ján Marosz.

Jiří Kubáček uviedol ako druhý príklad 80-tisíc balení pracieho prášku na pranie pracovných odevov, ktoré ŽSR nakúpila od košickej firmy FOREX brokers s. r. o. za cenu 3,12 eur za jedno balenie. „Nám sa podarilo len za pár minút na internete nájsť celú plejádu práškov renomovaných firiem za ceny od 1,70 eur, pričom špeciálne prášky na pranie pracovných odevov sú ešte podstatne lacnejšie,“ povedal Kubáček s tým, že prášok s rovnakou gramážou je dostupný aj za 0,51 eur. „Riadny a starostlivý hospodár by nakupoval predmetný produkt nanajvýš za 1,70 eur. V tomto konkrétnom prípade by dosiahol úsporu viac ako 131-tisíc eur,“ vyjadril sa.

Ako posledný príklad Kubáček uviedol obstaranie tzv. nočných výpraviek. „Košická firma KONEX ELEKTRO sa kúpnou zmluvou zaviazala dodať železniciam jeden kus takejto baterky za neuveriteľných 178,89 eur za kus. Sme presvedčení, že aj pri veľmi konzervatívnom uvažovaní možno odhadnúť predraženie na jednom kuse o prinajmenšom 100 eur,“ uviedol Jiří Kubáček a dodal: „Keďže železnice odobrali prinajmenšom 200 kusov týchto lampičiek, odhadujeme objem premrhaných prostriedkov na 20-tisíc eur.“

„Celková úspora, ktorú sme vyčíslili na týchto troch nákupoch pracovných prostriedkov je približne 200-tisíc eur,“ upozornil poslanec Ján Marosz s tým, že za spomínanú sumu by sa napríklad dala opraviť výhybka na hlavnej trati, aby IC vlaky a rýchliky nemuseli spomaľovať. „Ide pritom iba o náhodné príklady, ktoré však odrážajú to, ako sa na železniciach hospodári s peniazmi daňových poplatníkov,“ pokračoval.

„Máme vážne obavy, že podobne nehospodárne postupujú železničiari aj pri väčších a viac sofistikovaných tendroch, napríklad pri plánovanom tendri na kamerový systém, či pri nákupe výpočtovej techniky, ktoré pozorne sledujeme,“ myslí si Marosz. „Cieľom, nielen našim, ale predovšetkým súčasných manažérov ŽSR by malo byť okamžité zastavenie plytvania, a investícia ušetrených peňazí do opravy koľají, pretože katastrofálny stav tratí prispieva k meškaniam vlakov a sťažnostiam cestujúcich,“ uzavrel tieňový minister dopravy Ján Marosz.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program