Cargo v tuneli

Nemecký vlastník švajčiarskej spoločnosti AAE a víťaz tendra, ktorému Slovensko predalo 12-tisíc nákladných železničných vagónov počas ministrovania Jána Počiatka sa nakoniec o svoj podiel vo firme, do ktorej sa presununli slovenské vagóny podelil s inou spoločnosťou napoly a to z pôvodných 66% na 33%. ide o „skupinu investorov,“ tvrdili vtedy Švajčiari. Ďalšie informácie sa rozhodli po dohode s nimi nezverejňovať.

Cargo reagovalo, že je všetko v poriadku. Švajčiari vraj môžu aj podľa zmluvy posúvať svoju výhru z tendra ďalej, len musia mať vagóny sami pod kontrolou.

Meno investora prezradil až Protimonopolný úrad, ktorý tvrdil, že žiadosť o povolenie obchodu dostal až takmer rok po oficiálnom konci privatizácie a podľa jeho informácií mal kontrolu nad vagónmi okrem nemeckých majiteľov švajčiarskej AAE prebrať fond so sídlom na Malte, Solveq Funds SICAV plc.

„Fond na Malte zaručuje anonymitu vlastníctva a v takom prípade neexistuje spôsob, akým by sa z verejne dostupných informácií bolo možné dopátrať k ľuďom stojacim za spoločnosťou. Podobné typy holdingových spoločností často slúžia len na to, aby vlastnili podiel v jednom podnikateľskom subjekte,“ hovoril vtedy na základe dostupných informácií Martin Turček z Transparency International.

Priebeh zamotanej privatizácie vagónov:
o Štátny nákladný železničný dopravca Cargo mal dlh asi 330 mil. eur.
o Preto sa rozhodlo, že 12 342 nákladných železničných vagónov sa sprivatizuje.
o Vozne sa mali presunúť do majetku novovytvorenej dcérskej firmy štátneho Carga, spoločnosti Cargo Wagon
o 66 % v nej potom štát predal. Za akcie aj vagóny mal zinkasovať asi 200 mil. eur.
o Víťazom tendra o väčšinu v Cargo Wagon, a teda o kontrolu nad tisíckami vagónov sa stala švajčiarska spoločnosť AAE. Medzičasom ju kúpila nemecká firma VTG.
o Vagóny tak mali mať takúto štruktúru vlastníkov: štát 34 % a AAE/VTG 66 %.
o Ukázalo sa, že štát v zmluve o predaji akcií vo vagónovej firme tieto akcie predal spoločnosti s názvom AAE Wagon.
o AAE Wagon sídli na Slovensku a má dvoch akcionárov.
o Švajčiari totiž prizvali do transakcie ďalšieho hráča. Rovnako ako štát nehovorili, o koho ide. Isté je, že neznámy vlastník mal pod kontrolou 33% podiel vo vagónovej firme, a to oň vôbec nesúťažil.
Slovenskí podnikatelia, ktorí mohli mať k biznisu Carga blízko, odmietali, že by stáli za touto maltskou firmou. Nič s tým nemáme, odpovedali v J&T, českej prepravnej firme AWT spájanej s podnikteľom Zdeňkom Bakalom, ŽOS Trnava z portfólia Vladimíra Poóra či v spoločnosti Milana Fiľa Eco-Invest, ktorá sa tiež pôvodne zapojila do vagónového tendra. No odstúpila s argumentom, že nevie bankárov presvedčiť, aby investíciu pokryli.

Vďaka odstúpeniu Eco-Investu z tendra nakoniec zostali Švajčiari v tendri jediní. Reálna súťaž teda nepreverila ich ponuku a štát tak možno nezískal toľko, ako by vzišlo zo súťaže viacerých uchádzačov.”

Zdroj:
http://galek.blog.sme.sk/c/347709/Cargo-v-tuneli-I.html
http://galek.blog.sme.sk/c/347826/Cargo-v-tuneli-II.html
http://galek.blog.sme.sk/c/347903/Cargo-v-tuneli-III.html
https://dennikn.sk/102145/na-konci-pociatkovej-privatizacie-vagonov-sa-zjavil-neznamy-fond-z-malty/

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko