Diaľničné PPP projekty za 1. Ficovej vlády boli predražené o takmer 2miliardy €

Diaľničné PPPprojekty predražili iba úsek R1 o takmer 2 miliardy

Za rozhodnutie stavať rýchlostnú cestu R1 Nitra – Tekovské Nemce a severný obchvat B.Bystrice cez PPP projekt, a nie klasicky, zaplatilo Slovensko navyše takmer 2miliardy€.

Len rozdiel v cene výstavby medzi tým, čo si účtoval koncesionár, a čo by to približne stálo štát pri tradičnom spôsobe obstarania výstavby, bol približne 460 mil.€.

K sume zbytočne vyhodených peňazí treba ešte prirátať enormne vysoké náklady na financovanie. Tvoria ich úroky platené bankám a dividendy pre finančných investorov, ktoré takisto prepláca štát koncesionárovi v pravidelných splátkach po dobu 30rokov. Štát si v tom čase požičiaval na dlhšie obdobie priamo za sotva 5%, cez koncesionára za vyše dvojnásobok!
Keďže sa stopli zvyšné 2 kontrakty PPP, dajú sa PPP plány Ficových vlád po rokoch porovnávať s cenami, za ktoré si tie isté úseky objednal neskôr štát v klasických tendroch. Rozdiel je znova astronomický – 2miliardy€ iba na stavebných nákladoch. Na financovaní je rozdiel pravdepodobne ešte väčší, doteraz ho nikto nevyčíslil.

Celková dĺžka cesty R1 (Nitra – Banská Bystrica) stavanej cez PPP projekt bola 51,6 km. V rámci PPP projektu sme za samotnú výstavbu cesty zaplatili 887mil.€ Porovnaním stavebných nákladov na podobné cesty i Smeru zvyčajne veľmi naklonený denník Pravda uvádza, že ak by cestu staval štát vo vlastnej réžii, samotná stavba by ho stála približne 460mil€. Pri zvolenej stavbe cez PPP projekt štát celkovo počas 30 rokov zaplatí 3,4 miliardy€

Porovnanie nákladov medzi stavbou cesty R1 cez PPP a priamo [milióny eur]:
PPP projekt Štát stavia priamo
Stavba. 887 460mil
Údržba/prevádzka 30r. 771 600mil
Financovanie na 30r. ai. 1720 690
SPOLU 3 318 1 750mil
Strata pre štát 1 568mil.€

Vzhľadom na rozpočet NDS na údržbu všetkých diaľnic by skutočné náklady by boli omnoho nižšie.

Pri úroku 5 % – Slovensko si v ostatných rokoch ani pri dlhodobých dlhopisoch nikdy nepožičiavalo drahšie – v r.2006 sme si požičali na 20 rokov na 4,5 %, v r.2012 na 4,3 %.

Štát sa v zmluve zaviazal platiť spoločnosti GRANVIA za dostupnosť (počas 30 rokov) viac ako 130 miliónov eur ročne a táto suma sa každý rok zvyšuje o infláciu. Ak by si štát staval cestu priamo a požičal si 460miliónov eur na 30 rokov, ročná splátka by bola 23miliónov eur a viac by sa o infláciu nezvyšovala. Rozpočet Národnej diaľničnej spoločnosti na prevádzku a údržbu všetkých spravovaných diaľnic a ciest (650 km) bol v 2014 na úrovni 69mil.€ Jednoduchou matematikou tak dostaneme, koľko by stála navyše prevádzka a údržba R1: 5mil.€ . Spolu by tak štát ročne platil 28mil.€ Premiér i ministri sa pri potrebe PPP projektov oháňa deficitom štátneho rozpočtu. No keďže ten je už tak či tak vysoký, každý ďalší výdavok, vrátane platieb za PPP, je financovaný pôžičkami štátu. Celkový dlh štátu v roku 2011, keď bola otvorená cesta R1, bol 3 811mil.€.

Štát chcel stavať rýchlo, naraz, a za súkromné úvery, čím prudko dvihol ceny stavebných prác aj pôžičiek. Až tak, že keď najväčší z 3 balíkov smeroval na vládu, museli podriadení ministra Ľubomíra Vážneho sfalšovať analýzu jej výhodnosti (obraz kontraktu vylepšili o približne 1miliardu€). Polícia po čase sfalšovanie potvrdila, vinníkov vypátrala, ale keďže sa napokon daný kontrakt nekonal, odložili prípad s tým, že sa vlastne žiadna škoda nestala.

Podrobnejšie informácie v blogu Veroniky Remišovej tu:
https://blog.sme.sk/veronikaremisova/ekonomika/ppp-projekty-pri-stavbe-dialnic-na-slovensku-4-miliardy-v-rakusku-polovica Zdroj:
https://blog.sme.sk/veronikaremisova/ekonomika/ppp-projekty-pri-stavbe-dialnic-na-slovensku-4-miliardy-v-rakusku-polovica
https://e.dennikn.sk/303618/pat-miliardovych-kauz-smeru/
http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=20791
https://dennikn.sk/303618/pat-miliardovych-kauz-smeru/

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko