Hasiči dostali rebríky, Česi kúpili podobné lacnejšie

V roku 2013 nakupovalo ministerstvo vnútra automobilové rebríky o stovky tisíc eur drahšie, ako v tom čase rovnaký typ susední Česi. Počas tohto roku, kedy štát išiel v úspornom režime nakúpilo ministerstvo vnútra od firmy Stražan štyri rebríky Metz L39 na podvozku Mercedes Benz celkovo za 2 557 497 eur s DPH. Cena za jeden kus tak bola 639 374 eur aj s voliteľnou výbavou. Česi nakúpili päť rebríkov tohto istého typu za 480-tisíc eur za kus a po prirátaní požiarneho príslušenstva za 22 640 eur, bol český nákup za jedno auto lacnejší o 136-tisíc eur. Za ušetrené peniaze pri štyroch rebríkoch sme mohli kúpiť aj piaty. Nestalo sa.

„Základný rozdiel medzi rebríkmi je ten, že Slovensko nakupovalo hasičské rebríky a Česká republika záchranárske,“ konštatoval vtedajší hovorca rezortu Ivan Netík.

Jaroslav Maďera z generálneho riaditeľstva českého Hasičského záchranného zboru však hovorí, že európska norma nerozlišuje medzi hasičským a záchranárskym automobilovým rebríkom a že konštrukcia je iba jedna. „Rebríky, ktoré sme kúpili, sú podľa normy určené na plnenie všetkých úloh, ktoré jednotkám hasičskej ochrany vyplývajú zo zákona,“ vysvetľoval. Zároveň dodal, že tieto predpisy sú rovnako prevzaté aj do slovenskej normalizačnej sústavy.

Potvrdzuje to aj jedna z podmienok českého tendra, ktorou bolo predloženie certifikátu autorizovanej osoby „na daný typ zásahového požiarneho automobilu“. V zozname príslušenstva vozidla dodaného českým hasičom boli aj prúdnice a požiarne hadice.

Jedno také auto dostal v roku 2013 aj hasičský zbor Juhomoravského kraja. „Rebrík je uspôsobený aj na hasenie,“ konštatoval vtedy jeho hovorca Jaroslav Mikoška. „Nerozlišujeme, či je rebrík záchranársky, alebo hasičský. Zodpovedá norme,“ hovorila aj Vendula Horáková zo zboru hasičov Pardubického kraja, ktorému v roku 2013 tiež jedno z áut pridelili. Keď sa podľa nej na kôš pripevní prúdnica, okamžite z neho možno hasiť.

Ministerstvo vnútra rebríky nakupovalo na základe rámcovej zmluvy ešte z roku 2009, kedy bol tiež ministrom vnútra Robert Kaliňák a hoci zmluva ministerstvo priamo k nákupu nezaväzovala, nakoniec ju uzavreli s dodávkou štyroch rebríkov v roku 2013. Celkovo ich od roku 2009 od spoločnosti Stražan nakúpili 19.
Len pre porovnanie, Česi rebríky nakupovali od nemeckej firmy Metz Aerials, ktorá rebríky priamo vyrába. Vybrali ju z troch uchádzačov, lebo predložila najvýhodnejšiu ponuku.

Okrem piatich rebríkov L39 kúpili aj sedem menších L32, teda spolu 12 vozidiel. Porovnanie zmlúv jasne hovorí, že dohodli lepšie záručné podmienky. Zmluva so Stražanom garantovala jednotnú záruku 24 mesiacov na všetko, Česi si vyjednali 48 mesiacov záruku na podvozok a 60 mesiacov na nástavbu a oplechovanie karosérie. Na výbavu dostali záruku 36 mesiacov.

Spoločnosť Stražan však nie je žiaden nováčik, Ivan Stražan mal v tom čase spoločnú firmu S.A.G.R so spoločnosťou Grafobal Ivana Kmotríka. Dokonca boli tieto firmy spoločníkmi v EHC service, od ktorej si zhodou okolností ministerstvo vnútra prenajímalo vrtuľníky na stráženie ukrajinskej hranice.

Zdroj:
http://www.sme.sk/c/7063066/hasici-dostali-rebriky-cesi-kupili-podobne-lacnejsie.html

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko