Minister obrany podpísal 4 dni pred voľbami pochybnú zmluvu za 27 miliónov eur

V roku 1026, štyri dni pred voľbami uzavrelo Glváčovo ministerstvo obrany zákazku na prestavbu osemnástich starých transportérov BVP. Jej hodnota: 27 miliónov eur. O podpise nevyšla žiadna tlačová správa, vtedajší minister obrany Glváč (maznák) o nej nikde verejne nerozprával. Informácie zverejnilo ministerstvo obrany až po viac než troch mesiacoch, keď sa o zákazke dozvedeli médiá. Celý obchod zostal utajený, hoci išlo o tretiu najväčšiu vojenskú zákazku druhej Ficovej vlády. Drahší bol už len nákup vrtuľníkov Black Hawk (235 miliónov eur) a dopravných lietadiel Spartan (100 miliónov eur). Mnohomiliónová zákazka pomohla jednak štátnemu podniku DMD Holding, ktorý by mal prestavbu zastrešiť, ale aj vplyvnému českému zbrojárovi Jaroslavovi Strnadovi, ktorého firmy sa na nej podieľali. Bojové vozidlá pechoty BVP (vo svete známe aj ako BMP) vyvinuli v Sovietskom zväze a od 70-tych rokov do roku 1990 sa rôzne verzie vyrábali pod licenciou aj v československých závodoch. sú to podľa odborníkov už zastaralé stroje, ktoré nemajú dostatočnú palebnú silu a vojakom neposkytujú takú ochranu, ako moderné transportéry. Problémom je hlavne slabý pancier, odborne balistická ochrana, čo ukázala aj vojna vo východnej Ukrajine. Ukrajinská armáda aj proruskí rebeli zaznamenávali vysoké straty vozidiel tohto typu. Tajnú zmluvu podpísal minister Martin Glváč iba štyri dni pred voľbami v roku 2016. Po voľbách ho vystriedal Peter Gajdoš a pod jeho vedením sa ministerstvo rozhodlo zmodernizovať ďalších sedemnásť BVP. Ozbrojené sily získali celkovo sedemnásť “nových” transportných vozidiel v štandarde BVP-M a osemnásť prieskumných vozidiel v štandarde BPsVI. Za vyše 45 miliónov eur však získali iba 35 strojov, ktoré podľa expertov nie sú vhodné na reálne bojisko. Jedine, ak by z neho boli predtým odstránené míny.Celú prestavbu mala oficiálne zastrešiť jedna z divízií vojenského podniku DMD Holding z Dubnice nad Váhom, ktorý je vlastnený štátom. Štátny podnik však bol len takzvaným integrátorom, ktorý si na čiastkové práce bude najímať ďalšie firmy. Hlavným subdodávateľom má byť konzorcium MSM Group, ktoré ovláda vplyvný český zbrojár Jaroslav Strnad. Strnadove firmy na Slovensku zamestnávajú okolo 1100 ľudí, čo z neho robí najdôležitejšiu postavu slovenského zbrojárstva. Ďalšou firmou, ktorá na celom projekte zarobila, je podľa informácií spoločnosť EVPÚ z Novej Dubnice. Tá je výrobcom moderných zbraňových veží, ktorými majú byť transportéry vybavené. Firma EVPÚ je zároveň známa tým, že ju majú dlhodobo v obľube ľudia blízki Smeru. Ešte za prvej Ficovej vlády dodala svoje veže na ľahké obrnené vozidlá Iveco, ktoré v tom čase kupovalo české a slovenské ministerstvo obrany. Oficiálne pritom nie je známe, kto firmu EVPÚ vlastní – v obchodnom registri je zapísaná len cez takzvané akcie na meno. Na dohadovaní kontraktu sa podieľal kamarát Roberta Fica, zbrojár Miroslav Výboh. Osemnásť modernizovaných BVP malo slúžiť primárne na prieskumné účely – v žiadnom prípade netvorili kostru pozemných síl. Ministerstvo obrany sa však nákupu nových kolesových vozidiel aj napriek obrovskej sume na odernizáciu nevyhlo.

 

Zdroj:

http://www.teraz.sk/slovensko/opozicia-chce-mimoriadny-vybor-k-moder/204328-clanok.html

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko