Mýtny tender

Tender na dodávku elektronického mýtneho systému bol jedným z najväčších tendrov, aké sa kedy na Slovensku realizovali. Prihlásili sa doň štyri spoločnosti, ale napokon zvíťazilo konzorcium francúzskej a cyperskej spoločnosti. Za cyperskou firmou stáli dve schránkové spoločnosti, v ktorých figurovali ľudia spojení s J&T a ktoré vznikli len niekoľko dní po vyhlásení tendra. Víťazná ponuka bola navyše o 221 miliónov drahšia ako ponuka najlacnejšieho uchádzača. SkyToll zvíťazil s ponukou 850 miliónov eur.

Samotná komisia NDS, ktorá vyberala víťaza tendra, bola plná nominantov Smeru a ľudí napojených na oligarchov. Na jej čele stál Milan Mojš, dlhoročný spolupracovník Milana Fila. V komisii bol aj Rastislav Noskovič, človek Vladimíra Poóra.

Záhadná vlastnícka štruktúra víťazných spoločností bola odhalená v nasledujúcich mesiacoch, keď sa 80 % vlastníkom stala spoločnosť Rehlingen registrovaná v Českej republike. Na rokovaniach o zmenách v mýte sa v mene tejto spoločnosti začali zúčastňovať Ivan Jakubovič z J&T a aj MIlan Fiľo.

Výsledky súťaže kritizovala Európska komisia, ktorá poukázala na podozrivé vyradenie ďalších účastníkov.

Správa NKÚ 10/2019: „Celkový výnos z mýta za roky 2010 až 2018 dosiahol takmer 1,58 miliardy eur. Z tejto sumy platby SkyTollu dosiahli sumu 760 mil. eur (48 %), ďalším dodávateľom bola uhradená suma 108 mil. eur (6,8 %).

Štát, ktorý prostredníctvom NDS zaplatil za vybudovanie mýtneho systému 256 miliónov eur, nevlastní nielen technické zariadenia, ale ani systém ako taký.“

Výnosy z mýta však mal štát použiť na opravu ciest a diaľnic. Namiesto toho dlhé roky putovali neúmerne vysoké sumy niekoľkým vybraným oligarchom. Podobný systém napríklad v Nemecku dával prevádzkovateľom len 15 %, u nás to bola polovica.

Len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014-2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. Za toto obdobie NDS z mýtneho systému vyzbierala 967,6 mil. eur, no na výstavbu nových úsekov, diaľnic a rýchlostných ciest použila len 97 mil. eur.

Od roku 2014, keď štát zaplatil samotnú technológiu, platí “”len”” za jej prevádzku. SkyToll len na prevádzkových nákladoch zarobil viac ako 60 miliónov eur ročne.

Zdroj:
http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/339876-mytny-tender-vyjde-draho
https://web.archive.org/web/20101125213208/http://www.ukradli.sk:80/index.php?kauzy

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko