Štát dal 70-tisíc za dve virálne videá na YouTube, takmer nik ich nevidel

Vládny web Slovensko.sk, cez ktorý si občania s elektronickým občianskym preukazom dokážu vyriešiť časť vybavovačiek s úradmi bez toho, aby ich museli obiehať osobne, má svoju stránku aj na Facebooku. Za jej manažovanie zaplatila vláda 60-tisíc eur.

Zmluva trvala do 31. decembra 2015 a s reklamnou agentúrou ju vlani v marci podpísalo ministerstvo financií Petra Kažimíra (Smer-SD). Znamená to, že mesačne išlo na manažovanie Facebooku v priemere asi šesťtisíc eur.

Vyše deväť mesiacov platila vláda agentúre aj za výrobu televíznych či rozhlasových spotov, ale aj za produkciu videí pre YouTube. Na propagáciu webu Slovensko.sk a elektronických služieb, ktoré tam sú dostupné, išlo celkovo o 501-tisíc eur.

Facebook stránka pre Slovensko.sk sa mala pôvodne volať ‚Ako si uľahčiť život‘, no nakoniec dostala menej nápadité meno – volá sa ako samotný web, teda Slovensko.sk. Momentálne má necelých 8-tisíc likeov. Odborníci na platforme slovensko.digital cenu za tieto služby spochybnili. Na správu stránky na Facebooku by podľa nich stačilo mesačne minúť dvetisíc eur. V takom prípade by štát ušetril asi 40-tisíc eur. Odborník na marketing Michal Dragan navyše upozornil, že cena je prestrelená. Upozornil napríklad, že Všeobecná úverová banka v roku 2013 dávala na administráciu Facebooku 430 eur mesačne, teda asi päťtisíc eur ročne.

Súčasťou zmluvy je aj záväzok agentúry, že vytvorí takzvané virálne videá na propagáciu webu Slovensko.sk a jeho služieb. Virálne sú také videá, ktoré ľudí niečím natoľko zaujali, že sa po sociálnych sieťach začali šíriť akoby samé, iba vzájomným zdieľaním. Virálne nie je ani jedno z nich, hoci na webe sú od vlaňajšieho septembra a októbra. Odvtedy majú obe spolu sto prehratí (v čase prípravy tohto článku). Cena? Podľa zmluvy stálo vytvorenie týchto dvoch videí 70-tisíc eur.
Zákazku na propagáciu štátnych e-Government služieb získala vlani v marci reklamná agentúra Mayer/McCann-Erickson, jedna z najväčších agentúr na slovenskom trhu. O zákazku sa súťažilo vo verejnej súťaži, kam sa prihlásilo šesť záujemcov.
Po otváraní obálok bola víťazom firma Eibner Production, ktorá si za celú propagáciu vypýtala 418 514 eur bez DPH. No záujemcovia potom ešte súťažili v elektronickej aukcii a tú vyhrala Mayer/McCann-Erickson, no cena klesla iba veľmi mierne – na 417 920 eur bez DPH.
Mayer/McCann-Erickson pritom časť zákazky zveril subdodávateľovi, spoločnosti Promea Communication. Podľa zmluvy mala táto firma dostať 38 percent zo zákazky, v prepočte na hodnotu zákazky to vychádza na 159-tisíc eur. Subdodávka sa mala týkať produkcie televíznych spotov.
Promea Communication sa v minulosti spomínala v súvislosti s kauzou obstarávacej agentúry v Horných Plachtinciach. V roku 2013 totiž Promea vyhrala tender na dodávku PR služieb v hodnote 20 miliónov eur, ktorý agentúra z Plachtiniec organizovala pre 26 rôznych verejných inštitúcií a štátnych úradov.

Zdroj:
http://ekonomika.sme.sk/c/20070827/stat-dal-70-tisic-za-dve-viralne-videa-na-youtube-takmer-nik-ich-nevidel.html

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko