Stomiliónový tender na električky v Košiciach prešetria

Mesto Košice a ich Dopravný podnik realizovali v roku 2013 súťaž na električky v celkovej hodnote 96,8 milióna eur bez DPH, prevažne z eurofondov. Súťažné podklady si vyžiadalo celkovo 23 firiem, cenovú ponuku predložili 3 firmy (český Pragoimex, Pars nova – tiež z Česka a CAF zo Španielska). Výberová komisia posudzovala tri kritéria – cena, náklady na údržbu a úroveň technického riešenia (zložená z 12-tich parametrov), kde uchádzači mohli získať maximálne 100 bodov. Výsledok? CAF 59,79 boda, Pars nova 79,3 boda, Praxoimex rovných 100 bodov.

Ešte v apríli roku 2013, krátko po vyhlásení súťaže sa na internetových fórach písalo o električke Vario od spoločnosti Pragoimex. Neskôr sa ukázalo, že zhoda pri požiadavkách Dopravného podniku a tým, čo ponúka česká firma, je rovných 100%.
Podľa bližších informácií sa jedalo o 22-metrovú jednosmernú dvojčlánkovú električku strednej kapacity s klimatizáciou pre vodiča, ale bez klimatizácie pre cestujúcich, ktorú podmienky nevyžadovali. Nechceli ani 100-percentnú, len 40-percentnú nízkopodlažnosť vozidla. Víťazné alektričky Vario majú podľa stránky dodávateľa nízkopodlažnosť 43 %. Aká náhoda.
Avšak, v predošlej súťaži na autobus, ktorú takisto zabezpečoval Dopravný podnik, už žiadal nielen klimatizáciu pre cestujúcich, ale aj 100%-nú nízkopodlažnosť. V tomto kontexte komunikovala hovorkyňa Dopravného podniku, že „Požiadavky na električky vychádzajú z potrieb DPMK. Čiastočná nízkopodlažnosť spĺňa požiadavky na komfort cestujúcich, znižuje vstupné náklady a je ohľaduplnejšia voči opotrebovaniu koľajových tratí“.
Predpokladaná cena za 46 električiek bola stanovená na 83 miliónov eur, čo je 1,8 milióna za kus. Pokiaľ ide o financovanie, Košice boli žiadateľom v projekte modernizácie tratí v celkovej výške okolo 41 milióna eur a Dopravný podniky bol žiadateľom pomoci v projekte nákupu električiek za približne 41,2 milióna eur.
Táto suma vyvolala rozruch, nakoľko Dopravný podnik už v roku 2011 kúpil za 3x menej od rovnakej firmy – Pragoimex, a to 16 metrové vozidlo Vario LF. Len pre porovnanie, Bratislavský dopravný podnik kúpil od Škody jednosmerné 32 – metrové električky s nízkopodlažnosťou na úrovni 87% za 2,45 milióna eur za kus. Škoda ale 100 bodov nezískala.
Na záver možno dodať už len to, že hneď v prvý deň prevádzky sa pokazili dve električky, čím upchali v meste dopravu. Reakcia Košičanov na seba nenechala dlho čakať, keď sa na jednom fóre pod uverejneným videom vyjadril nasledovne: “”Hlavná vec, že ešte stihol pár hodín predtým pán primátor urobiť slávnostný príhovor, ako keby sme otvárali Suezský kanál… To je výsledok toho, keď sa robia veci iba na efekt, v čom je tento primátor majstrom sveta.“

Zdroj:
https://kosice.korzar.sme.sk/c/6998063/stomilionovy-tender-na-elektricky-v-kosiciach-presetria.html

Náš plán

Máme program
Riešení pre Slovensko