Dátum: 11. júla 2019 Autor: Matěj Horník

Na stavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa skončil sumár stavebných prác, ktoré po sebe zanecháva odchádzajúci zhotoviteľ Salini Impregilo – Dúha. Predstavitelia hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) chcú vidieť, za čo presne idú diaľničiari doplatiť odchádzajúcim stavbárom takmer 25 miliónov eur. OĽANO zároveň upozorňuje na katastrofálny stav rozostavaného tunela, v ktorom ho zanecháva zhotoviteľ.

„V najbližších dňoch môžu prísť všetci občania o viac ako 25 miliónov EUR. Škody však môžu byť oveľa oveľa vyššie,“ uviedol tieňový minister dopravy za OĽANO Ján Marosz. Prvým problémom je podľa Marosza cena za doplatenie odchádzajúcemu zhotoviteľovi. Podľa pôvodne podpísanej dohody mala NDS doplatiť Talianom 23,5 mil. eur. Táto suma sa napokon zvýšila o viac ako milión eur na takmer 25 miliónov. „Prečo došlo k navýšeniu nevieme a nevieme ani to, za čo vlastne Talianom máme doplácať. Už predtým boli v dohode zahrnuté duplicitné platby a taktiež položky, ktoré neboli bezprostredne potrebné na dokončenie diela. Jednoducho sú tam zbytočnosti ako nosníky, ktoré sú mimochodom po záruke, bunky, zariadenie staveniska a iné, ktoré NDS určite nepotrebuje,“ pokračoval.

„Chceme teda vidieť, za čo presne idú diaľničiari doplatiť odchádzajúcim stavbárom takmer 25 miliónov eur. Kým neuvidíme podrobný účet, domnievame sa, že tieto peniaze potečú do vreciek odchádzajúceho konzorcia ako „odstupné“ za to, že sa nebude súdiť,“ dodal Marosz.

Expert hnutia OĽANO pre oblasť dopravy Jiří Kubáček upozorňuje na ešte vážnejší problém, ktorým je prichádzajúca katastrofa podľa scenára „DEŇ PO TOM“. „Zajtra zo stavby nadobro odchádza zhotoviteľ a my nevieme, v akom stave nám vlastne stavbu zanecháva,“ uviedol Kubáček.

Zároveň upozornil, že vláda doteraz nepovedala, či zhotoviteľ postavil svoju časť diela tak ako mal a v požadovanej kvalite. „V akom stave teda zanechali stavbu? A kto zaplatí prípadné opravy?,“ pýta sa Kubáček a pokračuje: „Podľa fotografií, ktoré máme k dispozícii, je jasné, že ešte nedávno boli v tuneli popraskané betónové konštrukcie. Ak doteraz neboli opravené, tak ich bude treba vybúrať a vybetónovať nanovo.“

Na základe písomných dôkazov, ktoré získalo OĽANO, si NDS ešte v máji objednala  firmu na sken tunela, ktorý mal povedať, či je dielo v požadovanej kvalite. Tento scan stál daňových poplatníkov viac ako 200-tisíc eur. Podľa informácií OĽANO dopadla táto analýza veľmi zle, NDS by ju preto okamžite zverejniť.

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Jiři Hájek včera priznal, že na odovzdanej stavbe a predovšetkým v tuneli sú chyby. „To iba potvrdzuje naše obavy, že časť betonových konštrukcií sa bude musieť vybúrať a opraviť. Banková zábezpeka vo výške 40 miliónov eur, ktorú spomína pán Hájek je však primárne určená na vyplatenie subdodávateľov! Kto teda zaplatí milióny eur za vady, ktoré sa objavia až DEŇ PO TOM, keď zo stavby odíde pôvodný zhotoviteľ? Veríte tomu, že Salini Impregilo príde a bude opravovať to, čo už raz urobili zle?“ pýta sa Kubáček.

„V hnutí OĽANO sme presvedčení, že vláda nemôže poslať na účet zhotoviteľa „odstupné“ 25 miliónov eur, kým nám nepovie, za čo presne tieto peniaze dáva. Zároveň chceme vedieť v akom stave nám odovzdáva nedokončenú diaľnicu aj s najdlhšou a najdrahšou jaskyňou na Slovensku spolu za takmer 200 miliónov eur,“uzavrel Ján Marosz s tým, že ak tam nechal pôvodný zhotoviteľ „nášľapné míny“, môže to v budúcnosti znamenať predraženie a ďalšie zdržanie stavby. Hnutie OĽANO chce, aby sa tento dôležitý a potrebný úsek diaľnice dokončil čo najskôr.